Elan 310 – et spennende veivalg

Havseiler på moderne vis

Havseiler på moderne vis

I kjølvannet av Sun Fast 3200 og inspirert av moderne havkappseilingsbåter, kommer det slovenske Elan-verftet med en spennende høstnyhet: Elan 310.

Publisert Sist oppdatert

Elan-verftet har allerede en båt av denne typen i modellutvalget sitt. Elan 450 kom for noen år siden, men den er først og fremst en cruisingbåt som har adoptert Open-båtenes karakteristiske skrogfasong med stor, akterlig bredde.

PERFORMANCE-CRUISER. Med Elan 310 uttaler verftet at de sikter seg inn på markedet med en mer «performance-orientert» båt, og verftet har utpekt First 31.7, Archambault 31, Jeanneau Sun Fast 3200, J/95 og J/97 som sine hovedkonkurrenter.

Båten skal bygges lett, og i forhold til forgjengeren, Elan 31, skal den veie 1200 kilo mindre. Det skal gi båten plane-egenskaper. Det blir også lagt vekt på at Elan 310 skal være en havgående båt med fasiliteter under dekk som kan tilfredstille seilere som ikke nødvendigvis vil i havn om natten.

KNEKKSPANT. Båten er også tilrettelagt for short­handedseiling ved at alle fall og trimliner er ført akter til cockpiten og ved at både storseil og forseil kan håndteres fra rormannens plass. God ergonomi i cockpiten er også et punkt produsenten selv fremhever. Den strykejern-fomete skrogformen avsluttes med knekkspant i akterskipet, en detalj alle moderne Open-båter og VO 70er nå har. Hensikten er at det skal bidra til stabilitet og økte planeegenskaper.

Elan 310 skal bygges fullt og helt som en sandwich-konstruksjon, men rundt kjøl, ror og motor vil laminatet være massivt. Verftet forteller også at de vil benytte en helt ny type gelcoat, som skal være mer resistent mot krakelering og riper, ha høyere glans og være mer motstandsdyktig overfor UV-stråler og falming.

Under dekk blir det to separate lugarer.

FREMTIDEN. – Dette er en båt som jeg tror vil være et eksempel på båter vi vil se mange av i fremtiden: Turbåter med planende egenskaper, sier Tor Hove i Fjord Sail AS, som importerer Elan.

– Utfordringen blir å bygge slike båter lette nok slik at de virkelig får de tiltenkte egenskapene, sier han.

Elan 310 vil bli premierevist ved en av høstens europeiske utstillinger. Utstillingene på Orust og i Oslo kommer for tidlig.

Du kan lese om alle høstens nye båter i SEILmagasinet nr. 7 som kommer i handelen 20. august.