Bénéteau med nye modeller

35-foter erstatter to First-modeller

35-foter erstatter to First-modeller

Oppfølgeren til First 40 blir First 35, og også den er tegnet av Farr Yacht Design. Båten kommer inn i First-programmet som erstatter både for First 36.7 og 34.7.

Publisert Sist oppdatert

Inntil nylig har First 35 vært en godt bevart hemmelighet, men nylig lettet Bénéteau på sløret. Verftet har ikke ønsket blæst rundt den nye modellen før den var en realitet, og det kan den være allerede under båtutstillingen på Orust. Der vil du kanskje kunne ta den i øyesyn.

ERSTATTER TO MODELLER. Etter lenger tids dveling og nøling tok Bénéteau i fjor skrittet og erstattet suksess-modellen First 40.7 med First 40. Nå er turen kommet til First 36.7, som blir erstattet av den nye 35-foteren, som har et klart slektskap til First 40. Også First 34.7, som aldri ble noen suksess, er nå ute av First-programmet.

Som alle First-modellene er det et mål at de skal seile godt og raskt, og for dem som har høyest ambisjoner, kan First 35 fås med høy aluminiumrigg med rodstag og akterstag av fiber – og en dyp T-formet kjøl. Vanlig bulbkjøl og kortere rigg er det andre alternativet. Riggen har vantene ute i borde, og fokka er 8% større enn netto fortriangel.

OPTIMALE FOILER. Skroget skal være tegnet med et blikk mot handicap-systemet IRC.

First 35 har egentlig ingen store, synlige nyvinninger, annet enn at enhver detalj som kan bedre seilegenskaper og fart er blitt viet oppmerksomhet. Optimale foiler (kjøl og ror) er en del av dette.

GJENNOMPRØVD. Løsningene under dekk og i cockpiten er tradisjonelle. Båten ser heller ikke ut til å ha mye fancy staffasje. Totalkonseptet virker gjennomprøvd og sikkert – i likhet med hva First 40 er – noe som igjen kanskje vil kunne gi seg utslag i prisen?

Sammenlignet med First 36.7 er First 35 omtrent like lang, men 44 cm bredere. Seilmålene er litt større alle veier, mens det teoretiske deplasementet er noe større for den nye båten. Vel 6 tonn skal den veie.

RASKERE? Det er grunn til å tro at båten skal være hakket raskere enn First 36.7, selv om den bare har et ikke-overlappende forseil.

Neste modell i First-programmet til å bli skiftet ut, er trolig First 31.7, som ved siden av First 40.7 er en av det franske verftets mest vellykkete båter. Spennende blir det i så måte å se hva erstatningen blir.