Søk i arkivet

Båter i sjøen åpner torsdagNorsk seilbåt med premiere

Man må mange, mange år tilbake for å kunne se en ny, norskprodusert turseiler på en båtmesse. Men en slik finner du – blant mange andre nyheter – på Båter i sjøen, som åpner torsdag.

Båten det dreier seg om er Abelone 446, produsert i Sandefjord.

– Vi har til nå bygd fire båter. Utstillingsbåten er den første som ble påbegynt, men den sist som er ferdig. Vi prioriterte båtene vi hadde solgt, først, sier Arne Simonsen i Abelone Yachts til SEILmagasinet.

MEST MULIG NORSK. Sammen med sin kone, Grete, er de enslige svaler i det som skal kunne kalles norsk seilbåtindustri. Historien om Abelone er lang, men de siste fem årene har den tidligere tekniske sjefen i Jotun, viet seg helt og holdent til Abelone-prosjektet.

– Så langt det er mulig benytter vi norske produkter og norske underleverandører, som for eksempel til syrefaste detaljer, vinduer, tanker. En lokal møbelfabrikk i Vestfold bygger innredningen og komposittfabrikken Sørkomp har vakuum-bygd skrog og dekk, forteller Simonsen.

TO PÅ LANGTUR. To av de fire Abelone 446ene er allerede på langtur, for det er massiv turbåt dette dreier seg om, og Simonsen kan berette om fornøyde kunder.

Selve konstruksjonen er av eldre dato, tegnet av B. Goodson Yacht Design, og den skiller seg ut fra de mange langt mer trendy båtene på Båter i sjøen. Men på det tekniske området er båten mer moderne en som så, ikke minst når det kommer til el-anlegget, som er lagt opp som et såkalt bus-anlegg der utstyret er koblet til en sentral hovedkabel.

– Dette har spart oss for atskillige meter og kilo med kabel, sier Simonsen.

Om bord er det også LED-belysning over det hele.

EN SPIRE TIL MER. Båten koster i underkant av fire millioner kroner – fullt og omfattende utstyrt.

– Vi ligger vel 300–400 000 under tilsvarende Orust-båter, mener Simonsen, som har en aldri så liten drøm.

– Jeg håper det pionerarbeidet vi har gjør kan være spiren til en voksende norsk seilbåtindustri.

Abelone Yachts har også en 52-foter på programmet, og av den er det til nå bygd to båter – i Danmark.

– Nå håper vi også å bygge den her i Norge, sier Arne Simonsen til SEILmagasinet.

 

SPIRE: Arne Simonsen håper at han med produksjonen av Abelone 446 har vist at det går an å bygge seilbåter i Norge, og at det kan gi ringvirkninger. [SEILfoto: Asbjørn J. Thorup]

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen