Rapport fra et verft uten store fakter

– Vi utvikler oss i det små

– Vi utvikler oss i det små

Det svenske Comfortina-verftet er ikke blant de hissigste når det gjelder nye modeller, men de forbedrer stadig sine eksisterende.

Publisert Sist oppdatert

– Ja, se for eksempel her, sier Lennart Wickström hos Comfortbåtar i Arvika AB.

KARTPLOTTER I LUKEN. Han peker opp på lukegarasjen i Comfortina 35en vi er om bord i.

– Nå har vi utformet lukegarasjen slik at det også er plass til en kartplotter, og det har jeg tilgode å se i så mange andre båter. Når man seiler og sitter til lovart, ligger den mer i øyet der enn på pidestallen, pluss at da kan også mannskapet se hvor seilasen går, sier Wickström.

Comfortbåtar i Arvika AB er ikke blant de verftene som slamrer hardest i dørene med aggressiv markedsføring og nye, fancy modeller. Tvert i imot, verftet har tre modeller som de pleier og videreforedler, og som har sitt trofaste publikum.

UTLANDET VIKTIGST. – Tyskland er det viktigste markedet, men også andre land som England og Norge er viktige. Totalt sett er utlandet viktigere for oss enn hjemmemarkedet, sier Lennar Wickström.

Han har vært med det svenske verftet fra starten av, fra den gangen det var ett av de største og toneangivende verftene på 1970- og 80-tallet. Comfort 32 var den første store suksessen. Den er det blitt bygd over 300 båter av.

Før den hadde verftet bygd – først Comfort 30 – og så Comfort 26.

SUKSESSEN. Men det var modellen etter Comfort 32 som ble den virkelige suksessen; Comfortina 32. Med den var også verftet blant de aller første til å lage en helstøpt basisinnredning i båten. Comfortina 32 er det bygd hele 1000 eksemplarer av. Lennart Wickström husker ikke tallet nøyaktig.

Det han imidlertid har på rede hånd, er tallene for verftets nåværende salgssuksess, Comfortina 35.

– Produksjonsnummer 262 er vi kommet opp i nå, sier han.

Verftets øvrige to modeller som nå er i produksjon, Comfortina 39 og Comfortina 42, er det til nå bygd henholdsvis 35 og 90 eksemplarer av.


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet – © SEILmagasinet. 
SEILmagasinet arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. SEILmagasinet har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.