Hvordan har krisen påvirket båtimporten?

Redusert markedsandel for de tyske båtene

Redusert markedsandel for de tyske båtene

De tyske båtprodusentene er blitt kraftigst påvirket av den økonomiske krisen i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Hvordan har de ulike produsentenes markedsandeler utviklet seg siden toppårene i 2006–2008 og i nedgangsåret 2009? SEILmagasinets undersøkelser viser seg at denne utviklingen varierer i stor grad. SEILmagasinets statistiske ekspert, Arve Halseth, har studert importtallene:

IMPORTTALL PER NASJON. Statistisk Sentrabyrå (SSB) publiserer ikke tall for hvert enkelt fabrikat, men tallene er spesifisert på hvilket land båtene importeres fra. Konklusjonen er helt tydelig. De tyske båtene i hovedsak representert ved Bavaria og Hanse, har klart mistet markedsandeler i takt med fallet i markedet.

TYSK BERG- OG DALBANE. Tallene viser på den annen side at de tyske båtenes andel vokste klart i takt med den sterke veksten i markedet i perioden 2005-2008. Sagt på en annen måte var det de tyske båtene som i størst grad dro størst nytte av til boomen i markedet i disse årene. Når så markedet har falt kraftig i 2009, er det derfor kanskje naturlig at dette i relativt stor grad har rammet de tyske båtene.

STABILT FOR FRANSKMENNENE. Utviklingen for de franske og svenske båtene har fulgt et helt annet mønster. De franske, for eksempel Jeanneau og Bénéteau , har faktiske hatt en relativt stabil markedsandel i hele perioden fra 2000–2009. Omsetningen av disse båtene har med andre ord fulgt trenden i markedet som sådan.

SVENSKE BÅTER MINST PÅVIRKET. Når det gjelder de svenske båtene, viser importstatistikken at disse i liten grad klarte å dra nytte av de gode årene (2005–2008) og at markedsandelen falt kraftig. I løpet av 2009 har imidlertid de svenske båtene holdt bra stand og i mindre grad enn andre fabrikater blitt påvirket av krisen i markedet.

KONJUNKTURFØLSOMME. Man skal kanskje være varsom med å trekke for mange konklusjoner av utviklingen i markedsandelene. Det fremstår likevel som om at de tyske båtene er vesentlig mer konjunkturfølsomme enn konkurrentene, mens de svenske båtene har en nisje som i mindre grad varierer med markedssvingningene ellers.

Sagt på en annen måte har vi kanskje her en illustrasjon på at de tyske båtene i større grad enn andre konkurrerer i massemarkedet på pris, mens de svenske båtene har kvalitet som sitt fremste konkurransefortrinn.

Arve Halseth kommer med en ny rapport i morgen. Da tar han for seg prisutviklingen gjennom krisen.