Hvordan har krisen påvirket båtimporten?

Stabile nypriser til tross for krisen

Stabile nypriser til tross for krisen

Prisene på nye, importert seilbåter har ikke endret seg gjennom kriseåret 2009. Det viser importstatistikken. Dette er stikk i strid med hvordan andre bransjer har møtt krisetidene.

Publisert Sist oppdatert

SEILmagasinets statistiske ekspert, Arve Halseth, har pløyd seg videre ned i importstatistikkene og funnet ut at prisene har endret seg fint lite siden 2005. Her er hans rapport:

OVERRASKENDE. Et kanskje noe overraskende resultat av vår analyse er at nybåtprisene i liten grad har endret seg gjennom 2009. Faktisk har prisene nominelt sett vært nesten uendret helt siden 2005. I realtermer, det vil si om vi tar hensyn til prisstigningen, har seilbåter som sådan hatt en årlig prisreduksjon på 2–3 prosent årlig.

MOTSATT. Dette resultatet forteller oss et viktig karakteristika ved seilbåtmarkedet – i den forstand at produsentene egentlig ikke konkurrerer på pris. Med dette menes at i mange andre bransjer møtes kriser i markedet med prisreduksjoner. Så synes imidlertid ikke å være tilfelle med seilbåter, fordi leverandørene har holdt fast ved sine listepriser til tross for det sviktende markedet.

I stedet «aksepteres» det at antall solgte båter reduseres og i stedet vil (formodentlig) kapasiteten og kostnadene på produksjons- og omsetningsleddet reduseres for å kompensere for den reduserte omsetningen.

RIKTIG STRATEGI? Dette kan godt være en fornuftig strategi. Det er langt fra sikkert at betydelige reduserte listepriser ville ha økt etterspørselen. Videre vil en slik strategi forutsette at prisene ville kunne økes igjen etter at krisen var overstått.

MER UTSTYR – MER BÅT FOR PENGENE? At seilbåtprisene reelt sett er blitt redusert fra 2000 og frem til i dag, er nok ingen overraskelse, men man skulle kanskje ha trodd at introduksjonen av lavprismodellene til de store merkene, ville satt klare spor i statistikken. Statistikken måler jo den gjennomsnittlige prisen på de importerte båtene, og introduksjonen av lavprismodeller for noen år siden burde kanskje ha gitt betydelig utslag på snittprisene.

Dette resultatet kan jo tyde på at listeprisene kun er enn del av kostnadene for båtkjøperne og at leveranser av utstyr har bidratt til å holde den gjennomsnittlige verdien på båtene oppe.

I så fall uttrykker prisstatistikken at kjøperne de siste årene har fått mer båt for pengene.