Tayana Yachts nye i Norge

Langturseilere satser på langturbåter

Langturseilere satser på langturbåter

Langturseilerne Even Haug og Jostein Ernø i Havbris Yachts satser på import av båter fra Taiwan.

Publisert Sist oppdatert

Tayana Yachts på Taiwan er ukjente i Norge, men det er kun foreløpig. Verftets to norske representanter satser nå på å gjøre båtene kjente og de har en ny 44-foter i emning.

Verftet har en modellrekke som per i dag består av båter på 48, 54, 58, 64 og 72 fot – alle dekkshusbåter som kommer i kategorien langturbåter. Nyeste tilskudd blir en 44-foter tegnet av britiske Bill Dixon, samme designkontor som står bak for eksempel Moody-båtene.

LANG TRADISJON. Tayana-båtene ble introdusert i Skandinavia i forbindelse med Orust-messen i høst, og båten Havbris Yachts, som har adresse Engelsviken i Østfold, viste frem, var en Tayana 48. Det er en modell fra verftets «eldre generasjon» båter, men den demonstrerte tydelig det massive og påkostete som det taiwanske verftet kan oppvise. Og det til en pris på kr 4 350 000.

Verftet ble etablert i 1970 og har siden den gangen bygd ca. 1500 langturbåter. Årsproduksjonen ligger på ca. 10–15 båter.

PÅ JORDOMSEILING. – Jeg kom borti båtene da jeg var på jordomseiling, forteller Even Haug til SEILmagasinet.

– Jeg prøveseilte båten og ble imponert.

Han tok kontakt med verftet og er nå skandinavisk representant sammen med vennen Jostein Ernø. Tilsammen besitter de – gjennom mange år på havet og som aktører innen båtcharter helt siden 1986 – mye kompetanse som de nå vil bruke for å gi sine kunder en best mulig løsning,

– Verftet har lange håndverkstradisjoner og er fleksibelt, og det er godt rom får å få båten bygd med de løsningene man selv måtte ha, sier Haug som langt på vei vil kunne være kontrahentens forlengete arm til verftet under byggeprosessen.

For å understreke at det er snakk om kvalitetsbåter, kan han fortelle at Havbris Yachts har engasjert det svenske Fantasy-verftet som service-operatør for skandinaviske Tayana-båter.

TAYANA 44. Den nye Tayana 44, som de norske importørene i stor grad har vært pådrivere til og som ennå ikke offisielt er å finne i verftets modell-spekter, følger opp en fornyelse av modellrekken som ble innledet med Tayana 54, også den tegnet av Dixon. Det dreier seg om moderne langturbåter med et lavt dekkshus og sentercockpit.

Innredningen i Tayana 44 byr i utgangspunktet på to store, doble lugarer, pluss en enkeltkøye.

Riggen er masthead og utstyrt med kutterstag. Begge forseilene er på rull, likeledes er det lagt opp til rullestorseil med stående spiler.

CE-GODKJENT. De norske importørene forteller at båtene verftet bygger, er CE-godkjente, men at USA til nå har vært primærmarkedet.

God pris, god kvalitet og stor fleksibilitet når det gjelder løsninger er noen av fortrinnene man, i følge Havbris Yachts, oppnår ved å bygge båt ved det taiwanske verftet, som opprinnelig het Ta Yang – et ord som på kinesisk for øvrig betyr «det store hav».