Hvem skal ta seg av de gamle Hanse-kundene?

Fjord Boats AS avventer beskjed fra Hanse-verftet

Fjord Boats AS avventer beskjed fra Hanse-verftet

– Jeg avventer en tilbakemelding fra verftet med hensyn til hvordan vi skal forholde oss til gamle Hanse-kunder, sier Line Aalvik i Fjord Boats AS, som importerer Hanse-båtene.

Etter at Nelson Marine AS ble slått konkurs 20. januar, har det vært spekulert i hvilken rolle den nye importøren har vis á vis gamle Hanse-kjøpere.

– Vi har juridisk sett ikke noe direkte med dette å gjøre. Nelson Marine AS har handlet med verftet, som i så fall er det leddet som er det neste i rekken, sier Line Aalvik.

VET IKKE ENNÅ. – Men nå er dere verftets forlengete arm i Norge og et selskap Hanse Yachts eier?

– Ja, det er riktig, og jeg sitter nå og venter på en tilbakemelding fra verftet når det gjelder hvordan vi skal forholde oss til de gamle kundene. Foreløpig vet jeg ikke hvordan verftet ser på dette, men jeg bør være den første som får vite det, sier Line Aalvik som er ansvarlig for Hanse- og Moody-båtene i Fjord Boat AS.

Hvem som vil ta over ansvaret for kundene er med andre ord ikke klart. Etter det SEIlmagasinet erfarer gikk verftet direkte inn selv da den nederlandske og den engelske forhandleren gikk konkurs. Den nærmeste tiden vil vise hva de gjør i Norge.

ØNSKET ENDRING. Den tidligere Hanse-importøren, Nelson Marine AS, ble slått konkurs av Asker & Bærum Tingrett etter at firmaet selv hadde innlevert oppudsbegjæring. Nelson Marine AS har vært importør av de tyske båtene helt siden de ble introdusert på det norske markedet på slutten av 1990-tallet, men avsluttet i fjor forholdet til Hanse Yachts.

– Vi tok kontakt med verftet og foreslo for dem at de selv skulle overta som importør av båtene. Vi synes at det, selv i gode tider, var vanskelig å gjøre god butikk på importen, og synes ikke at det vi satt igjen med stod i noe fornuftig forhold til innsatsen, sier Rune Strømquist, tidligere leder og eier av Nelson Marine AS til SEILmagasinet.

BLE IKKE ENIGE. – Vi mente at verftet ville komme nærmere på kundene sine på denne måten. Vi ble for mye gående imellom. Vi hadde lenge en god dialog om dette, men vi maktet ikke å bli enige med verftet om en ettermarkedsavtale og forhandleravtalen for Vestlandet. Dessuten gjorde ikke finanskrisen og det fallende markedet det lettere for verken verftet eller oss, sier Rune Strømquist, som mener at de har gjort hva de har kunnet gjøre for å ta vare på gamle kunder i ettertid.

På spørsmål om han nå er ferdig med båtbransjen eller ikke, sier han at han ikke vet, men han ser ikke bort fra at det kan være noe i uttrykket om «sagmugg og gamle sirkushester».