Fart på flere skrog prioritert

Tønsberg-miljø samler raske flerskrogbåter

Tønsberg-miljø samler raske flerskrogbåter

Tønsberg Seilforening seiler opp til å kunne romme et av de mest aktive flerskrogmiljøene i landet.

Publisert Sist oppdatert

Anført av profilerte seilere som Jan Kristian Vedeler og Kristian Aandahl har det vokst frem et aktivt flerskrogmiljø i Tønsberg Seilforening, og da spesielt et miljø der flerskrogsbåtenes ene fortrinn er spesielt fremtredende: Seiling der båtenes fartspotensiale har en prioritet. Sammen skal de to for eksempel delta i Watski Skagerrak TwoStar i en trimaran av typen Corsair 36.

KONKURRENT I MAI. Nå får de imidlertid en konkurrent – både i seilforeningen og i TwoStar. Dragonfly-importøren Ole Petter Pollen kan fortelle at det første norske eksemplaret av den nye Dragonfly 28 kommer til Tønsberg i mai.

– Eieren er en god seiler med mye erfaring fra kjølbåter og regattaseiling, sier Pollen hemmelighetsfullt.

BLIR INSPIRERT. Han kan berette om økt interesse for flerskrogbåter, og da også blant seilere som er opptatt av fart og ikke bare av flerskrogbåtenes enorme bovolum. Han tror gigantoppgjøret i America’s Cup, som snart starter, jorden rundt-rekorder, den voksende Formula 18-klassen i Norge og annen spektakulær flerskrogseiling har vært med på å fyre oppunder denne interessen.

– Flerskrogbåter med et lavt deplasement er mer akseptert nå ennor få år siden. Det er ingen tvil om at slike båter står for en liten revolusjon når det gjelder design og utvikling, sier han, og gleder seg over å kunne representere en av Skandinavias største og ledende på området,  Quorning Boats ApS, som produserer Dragonfly-trimaraner.

UTFORDRENDE SEIL-OPPDRAG. Seilene til den nye Dragonfly 28 skal leveres av en lokal aktør i Tønsberg, Elvstrøm Sails.

– Seil til flerskrogbåter er krevende å lage fordi spenningen i akterliket blir forholdsvis annerledes og større enn på en vanlig enskrogbåt. Dels fordi akterstaget er fraværende og dermed går mye av rigg spenningen gjennom akterliket, og dels fordi vi opererer med fullspilete seil og mye roach i toppen, sier Ole Petter Pollen til SEILmagasinet.

LES MER. Dragonfly 28 er en av mange nye båter, og i årets første utgave av SEILmagasinet, som kommer i handelen 1. februar, gir vi deg en komplett oversikt over årets nye seilbåtmodeller.

Nærmere 90 stykker har vi funnet frem til, og dem kan du lese om i en kjempestor temaseksjon på over 40 sider!