Class 40 i serieproduksjon

Kiwi 40 FC og Pogo S2 – nytt på Class 40-fronten

Kiwi 40 FC og Pogo S2 – nytt på Class 40-fronten

To spennende Class 40er er under utvikling. Noe for deg?

Publisert Sist oppdatert

Skulle du være på jakt etter en båt av typen Class 40, har du nå to spennende, nye alternativer. Det franske verftet Pogo Structures kommer med en helt ny versjon av sin Pogo 40 – Pogo S2.

HELT NY. Pogo 40 S2 er ikke en videreføring av Pogo 40, men en helt ny båt. Det vil si nytt skrog og dekk, nye ror og ny kjøl.

Ifølge Pascal Conq, konstruktøren, er Pogo 40 S2 en båt dedikert for racing. Det er ikke spesielt overraskende om man ser på tegningene av båten. Conq forteller at Pogo 40, den forrige modellen, kom før selve Class 40-regelen var helt ferdig, men den nye S2 skal være optimalisert til regelen: Den har maks bredde, minimalt med vekt og et mye lavere tyngdepunkt enn sin forgjenger.

FRA NEW ZEALAND. Det andre Class 40-alternativet har hjemmeadresse i New Zealand, der det nyetablerte firmaet BTBoats i samarbeid Farr Yacht Design og Cookson Boats har utviklet en Class 40 som kalles Kiwi 40 FC. I denne båten har Bruce Farr og hans designere tatt med seg alle suksessfaktorene de har fra sine Open 60-båter og puttet dem inn i denne nye båten.

Og i samarbeid med Cookson Boats – i Norge kjent for å ha bygd flere av kong Haralds FRAMer og Norges for tiden kanskje hotteste båt, svingkjølbåten CAMILLA av typen Cookson 50 – vil de bygge den nye Kiwi 40 FC ved hjelp av Cookson-verftets etter hvert meget solide erfaring med moderne byggemetoder.

Ifølge målsettingen med den nye båten, skal den bli verdens raskeste, mest holdbare og føffeste Class 40.

Intet mindre.

Første eksemplar av Kiwi 40 FC skal være seilklar i august.

LES MER. Disse to er to av mange nye båter, og i årets første utgave av SEILmagasinet, som er i handelen nå, gir vi deg en komplett oversikt over årets nye seilbåtmodeller.

Nærmere 90 stykker har vi funnet frem til, og dem kan du lese om i en kjempestor temaseksjon på over 40 sider!