Skal ikke korrodere

Ny armeringsteknikk i betongbrygger

Ny armeringsteknikk i betongbrygger

Den svenske produsenten av flytebrygger, SF Marina, hevder å ha funnet et armeringsmateriale i betongbrygger som ikke korroderer.

Publisert Sist oppdatert

– Det nye materialet, som er utvinnet av bergarten basalt, har egenskaper som ligner på karbonfiber, og gjennom dette materialet har vi lykkes med å løse den vanlige korrosjonsproblematikken knyttet til stålarmering, sier produksjonsansvarlig Anders Lindberg til SEILmagasinet.

ØKT LIVSLENGDE. Den nye arneringsteknologien, som SF Marina er alene om, i følge Lindberg, har en rekke fordeler. Man behøver ikke lenger være redd for at armeringen skal ruste i stykker, og nettopp derfor slipper man å legge energi og vekt isolere armeringen. At armeringen ikke ruster, øker også bryggas livslengde. Nå er det betongen og nedbrytningen av den over tid som er det svakeste leddet.

– På de vanlige bryggene har vi operert med en livslengde på mellom 30 og 50 år. Ved hjelp av basalt-armeringen er denne nå økt til 80 år, sier han.

TEKNOLOGI FRA SOVJET. Anders Lindberg kan fortelle at basalt-materialet stammer fra Sovjet-tiden.

– Russerne brukte materialet i siloene som huset misilene deres, noe somgjorde at amerikanerne ikke oppdaget dem fordi de var uten armeringsjern.

–  Basalt-fibrene blir tvunnet til tråder, som igjen på en måte blir plastet inn, forteller Lindberg. Han forteller også at de har hatt et langt utviklingsarbeid med firmaet Reforce Tech.

SF Marina, som har produksonsanlegg på Tjörn ved Göteborg, er en betydelig aktør innen flytebryggebrygge-produksjon