Dehler lanserte 41-foter under ORCi-VM

Laser-tankegang i ny Dehler-modell

Laser-tankegang i ny Dehler-modell

Under VM i ORCi avslørte Dehler-verftet sin nye 41-foter.

Publisert Sist oppdatert

– Dehler har alltid vært i front når det gjelder design, nye tekniske løsninger, i kvalitet, som cruiser/racere og på regattabanen, sier det tyske verftet Hanse Yachts, som for et år siden kjøpte opp konkursboet til konkurrenten Dehler, men som i stedet for å sluke verftet, vil dyrke og videreutvikle det kjente, tyske merket.

PEN BÅT. Og slik skal det fortsatt være; Dehler skal være i front, skal vi tro tyskerne, som benyttet VM i ORCi som arena for å vise frem tegninger av sin nye Dehler 41 i går. Båten er tegnet av Judel/Vrolijk & Co.

– Båten skal bli svært konkurransedyktig i ORC- og IRC-regattaer, og det skal bli en båt med gode allround-egenskaper. Dessuten skal det bli en pen båt, og den skal bli lett å håndtere – også under turseilas, lover Hanse-verftet videre.

LASER-TANKEGANG. Som mange andre, moderne båter vil den nye 41-foteren bli å få med ulike rigg- og kjøl-konfigurasjoner; det finnes snart ikke «standardmål» på rigg og kjøl lenger i moderne båter.

– Det er kundens bruk av båten som bestemmer valget av rigg, kjøl og utstyr. Vil kunden ha en trygg og sikker turbåt, velges en kombinasjon. Skal båten være en klubbracer, velges en annen. Og skal båten kunne hevde seg på internasjonale regattabaner, velges en tredje kombinasjon av kjøl og rigg, er Dehlers filosofi.

Skroget er det samme uansett, og slik sett kan man kalle filosofien for Laser-tankegang. I jollenes verden huser det samme Laser-skroget tre internasjonale klasser; Laser Standard, Laser Radial og Laser 4.7.

– Dette prinsippet vil vi gjennomføre for alle Dehlers modeller, understreker Hanse Yachts.

KONKURERER PÅ PRIS. Verftet hevder dessuten at båten vil bli konkurransedyktig på enda et område, nemlig pris.

– Våre ferskeste kalkulasjoner viser at vi vil ende opp med en basispris på ca. 180 000 euro uten moms for Dehler 41, sier verftet. Det betyr – med en eurokurs på 8,00 – en pris i Norge på kr 1.8 mill kr – med moms.

TRADISJONELL. Tegningene viser en båt med høy brøkdelsrigg og T-kjøl. Skroget er – etter dagens målestokk – moderat bredt i akterskipet. Den har ett rorblad, men to ratt. Riggen har relativt godt vinklete salingshorn (2 sett) med røstjernene godt inn på sidedekket og akterstag. Dekkslayouten ser enkel og tradisjonell ut.

Det ser også ut til at verftet har gått for det funksjonelle og velkjente under dekk. Salongen er trukket relativt langt frem i båten, noe som gir rom for noe som kan se ut til å bli en stor og omfangsrik bysse. Kartbordet har også fått en prioritert plass. Med dagens bruk er denne plassen mer og mer blitt en kontorplass, og av den grunn ser det ut til at plassen er i ferd med å gjenvinne sin posisjon under dekk – etter at noen verft en stund valgte å nærmest radere kartbordet vekk fra interiørlayouten.

Det legges opp til en lugar i forskipet og alternativt en eller to i akterskipet.

Alle målene på båten finner du i SEILbåtutstillingen.