26 fots entypekatamaran i ultraklassen

«Flying machine» fra Sverige

«Flying machine» fra Sverige

Hyperraske SeaCart 30 får nå en en lillesøster; entypetrimaranen SeaCart 26.

Den nye båten er på mange måter bygd etter samme lest som 30-foteren, men med designmessige nyvinninger som har funnet sted siden SeaCart 30 var ny i 2001. Selv fremhever Oceanlake Marine AB, som står bak båtene, et «bølgegjennomtrengende baugparti» (wavepiercing bows), sprut-avvisende kanter i skroget, kurvete senkekjøler og en cockpit med bedre ergonomi enn forgjengeren. I det store og hele er nok den nye båten relativt sett enda raskere enn SeaCart 30. Konstruktør er Marc Lombard.

FLYING PÅ TO SKROG. Skrog og dekk er vakuum-støpt i en sandwich-konstruksjon med PVC-skum. Det er brukt epoksy og E-glass, og utsatte steder er fortserket med karbonfiber. Karbonfiber er det også i vingmasten en rekke detaljer. Byggemetoden gjør båten lett, og den skal kunne «fly» med to skrog i luftyen uten problem og ved relativt beskjeden vind.

SAMMENFOLDES. Båten kan foldes sammen for ikke å oppta for stor plass, og sammenfoldingen kan skje med masten oppe. Og skal båten transporteres på tilhenger, kan den pakkes ytterligere sammen. Og skal den virkelig langt, kan to og to båter pakkes sammen i en 40 fots container.

ENTYPE. Det er tanken å ha strenge entyperegler for båten, og for en båt med seil og utstyr i henhold til entyperegelen, er pislappen SEK 728 000 uten moms, hvilket gir 641 660 norske kroner med dagens kurs. Plusses momsen på blir prisen ca. kr 802 000.

SeaCart 26 skal seiles av et mannskap på 3 til 4 personer. Båten har fathead-storseil, fokk på rull og gennaker som standard for baneseiling. I tillegg kan utstyres med Code 0 og en enda større gennaker for distanseseilaser.