Misfornøyd kunde tapte mot Hallberg-Rassy

Ville ha ny båt, må betale 808 000 svenske kroner

Ville ha ny båt, må betale 808 000 svenske kroner

Svensk båteier tapte sak mot Hallberg-Rassy-verftet.

Publisert Sist oppdatert

I Sverige og etter hvert også i diverse debatt-forum her i Norge, har det versert en sak om en svensk Hallberg-Rassy 37-eier som har vært svært misfornøyd med båten sin. Så misfornøyd var ekteparet Bengt og Kerstin Nordé vært med båten at de ønsket kjøpet hevet eller en ny båt.

TAPTE. I dag var saken oppe i tingretten i Sverige, og i følge den svenske nettavisen Bohusläningen, tapte de saken mot den svenske båtprodusenten.  Og i stedet for ny båt ble de ilagt å betale saksomkostninger for rettsaken til SEK 808 000.

Hallberg-Rassy 37en kjøpte de i 2008 og etter hvert som båten ble tatt i bruk, oppdaget de stadig nye feil på skrog og motor. Flere eksperter de tok kontakt med, mente at feilene var så alvorlige at båten ikke kunne sies å være sjøverdig.

Ekteparet har dokumentert feilene svært nøye i en stor digital presentasjon, som er blitt sendt fra seiler til seiler rundt om i hele Skandinavia denne høsten, og de har altså også gått til rettsapparatet med saken ettersom de ikke har nådd frem hos den svenske produsenten.

Hallberg-Rassy har ikke villet gå med på å gi ekteparet ny båt eller heve kjøpet, men i følge Bohusläningen har de villet rette feilene.

I retten i dag tapte det svenske ekteparet. I følge et innlegg på båtplassen.no har de svenske eierne syv andre saker knyttet til garanti/produktfeil å gjøre. Dette kan ikke SEILmagasinet verifisere.

Saken kan ankes til høyere rettsinstans.

Se innslag på TV4 Nyhetskanalen om saken dagen før rettssaken.

(innslaget kommer mot slutten av klippet)