M34 fra Archambault

Superrask i Tour de France

Superrask i Tour de France

Paris-utstillingen viste frem M34 - båten som skal benyttes i 2011-utgaven av Tour de France à Voile.

Publisert Sist oppdatert

Tour de France à Voile er seilsportens variant av syklistenes mer berømte race. Regattaen seiles i etapper i identiske båter, og i de 10 siste årene er Farr 30 – en båt som opprinnelig het Mumm 30 – blitt benyttet.

RASK BÅT. Det blir det en endring på fra 2011. Da skal det seiles i en båt som blir bygd av verftet Archambault og som er tegnet av Joubert-Nivelt. M34 heter båten, som har vært prøveseilt i 2010 og som ble vist på Paris-utstillingen før jul.

Den nye båten er 10,34 m lang – en meter lenger enn Farr 30, og dette valget innebærer at regattaen vil få flere lengre havseilaser på etappene enn tidligere i Tour de France. Båten er relativt smal, og deplasementet er beskjedne 2400 kg, og med et seilareale på 72 m2 på bidevind og en gennaker på 130 m2 som settes på baugsprydet, er det ingen grunn til å tro annet enn at det er fart i båten.

TRAILBAR. Kjølen kan trekkes inn i skroget ved hjelp av en skrue-mekanisme, noe som reduserer kjøldybden fra 2,50 m til 1,70 m. Dette gjør båten trailbar. Masten kan også splittes i to deler, noe som også er et pluss i transport-sammenheng.

William Borel, som har vært leder for utvelgelsen av båten sammenligner M34 med Farr 30 slik:

– Båten er lenger, mer moderne og mer egnet for havseilaser. Forholdet mellom seil og deplasement er større. Båten skal seile 0,5 knop raskere på bidevind og betydelig raskere unna været.

STOR COCKPIT. Båten har en enormt stor og kileformet cockpit der rorkulten er plassert langt fremme, hvilket betyr at rormannen vil sitte med flere av mannskapene aktenfor seg. Storseilskjøtet kommer rett til vinsjer på hver side, og rormannen har løygang og akterstag tilgjengelig på et lite konsoll i dørken. På mange måter kan man si at båten er en forstørret Melges 24.

Skjøtpunktet for fokka har alle muligheter regulering – også når fokka er klosshalt og det er maksimalt drag i skjøtet. Det er gode utvekslinger i et sinnrikt halingsystem som gjør at skjøtpunktet bør kunne reguleres flytende i alle mulige posisjoner. Utfordringen blir å finne tilbake til go’trimmen med så mange variabler.

LITE UNDER DEKK. Under dekk er det fint lite, men utstyrt med noen madrasser er det fullt mulig å rigge til noen overnattingsplasser.