2011 blir et bedre år enn 2010

Optimisme på seilbåtsalgets vegne

Optimisme på seilbåtsalgets vegne

Mange piler peker i retning av at 2011 blir et bra år for seilbåtsalget. Det mener SEILmagasinets salgsanalytiker.

Publisert Sist oppdatert

Nyttår er vanligvis et tidspunkt hvor vi både gjør opp status for hva som har vært, samtidig som vi ser fremover. Så også i SEILmagasinet. Etter en lengre periode med en begrenset aktivitet i båtmarkedet, drister vi oss til å spå at 2011 blir bedre enn 2010.

BEDRE KONKUNKTURER. Det er flere drivere som tilsier at vi går mot bedre tider i seilbåtmarkedet.

For det første er økonomien generelt i vekst. Både Norges Bank og SSB venter gradvis bedre konjunkturer i 2011. Rentene er antatt å skulle stige noe, men vil fortsatt ligge på et moderat nivå. Eurokursen ligger for tiden på et lavt nivå. For øvrig ventes det vesentlig vekst i boligprisene.

Alle disse faktorene tilsier økt etterspørsel etter seilbåter – både brukte og nye.

PILENE PEKER OPPOVER. 2010 kommer nok til å gå over i historien som et moderat år i båtmarkedet aktivitetsmessig, så en spådom om bedre utsikter for 2011 er kanskje ikke særlig dristig. I tillegg kommer det at flere av pilene i seilbåtmarkedet for tiden peker klart oppover:

  • Importen har tatt seg opp gjennom hele året i 2010, men nivået er svært lavt sammenlignet med toppårene 2006–2008.
  • Statistikken viser videre at størrelsen på båtene gjennomgående også har økt gjennom 2010. Fra 2008 til 2009 falt den gjennomsnittlige størrelsen fra 38 til 34 fot, mens den nå nesten er oppe i 36 fot igjen. Med andre ord, det ikke bare importeres flere båter, det importeres også gjennomgående større og dyrere båter.
  • Nyprisene ser imidlertid ut til å ha falt en god del gjennom både 2009 og 2010. De fallende prisene reflekterer formodentlig både at produsentene fortsetter å presse kostnadene. I tillegg kan lavkonjunkturer og høy konkurranse ha presset marginene både for produsenter og importører. Dersom prisene fortsetter å falle, gir det en ekstra impuls til etterspørselen.

 

NEPPE NY BOOM? Spørsmålet ved inngangen til 2011 er derfor kanskje primært hvor mye aktiviteten vil øke. Her er det stor usikkerhet. Det viktigste usikkerhetsmomentet er at nivået i 2010 må sies å vært moderat sett i lys av relativt gode konjunkturer. Tatt i betraktning av i hvilken grad økonomien har hentet seg inn igjen etter finanskrisen, har nivået på båtimporten vært forbausende lav.

Til sammenligning har nybilsalget utviklet seg langt mer positivt enn båtsalget.

Det er ikke bare salget av seilbåter som har vært lavt. Utviklingen i importen av motorbåter har faktisk vært vesentlig mer negativ enn for seilbåtene. Importen var fallende i hele 2010 og nivået ved utgangen av året var faktisk lavere enn under finanskrisen på nyåret i 2009.

Selv om konjunkturene i seilbåtmarkedet peker oppover, er det altså ikke gitt at importen skal opp i det samme høye nivået som for årene 2006–2008.