Nye Dufour 335 vises på Båter i Sjøen

33-foter med to ratt

33-foter med to ratt

Bred cockpit og to ratt; nye Dufour 335 er en båt i turbåtsegmentet som sprenger noen grenser.

Publisert Sist oppdatert

Nyheten om Dufour 335 er nettopp sluppet – og Båter i sjøen blir en av de aller første messene båten blir vist på. Dufours nyhet er en videreutvikling av stilen og uttrykket til Dufour 375, men den har fått et betydelig bredere akterparti – relativt sett. Det har gjort at konstruktør Umberto Felci og Dufour Yachts har valgt å utstyre den med to ratt. Det er det ikke så mange båter i denne størrelsen som har!

PLASS, ERGONOMI OG KOMFORT. Løsningen gir god tilgjengelighet ut akterspeilet – enten båten ligger i havn eller for anker. Akterspeilet kan felles ned og omgjøres til en badeplattform. Verftet fremhever at cockpiten er stor, men også at den skal være ergonomisk. Den har et cockpitbord som kan fjernes, dersom seiling skal prioriteres fremfor landligge. Plass, ergonomi og komfort har for øvrig vært mantraene verftet har hatt under hele skapelsesprosessen til den nye båten. I følge dem selv.

Under dekk er båten innredet med tanke på at den skal bemannes av fire personer. Det skal i følge verftet ha gitt to store lugarer og en vinkel-formet bysse som skal tilby både plass til matlaging og oppbevaring av råvarer. Dufours «varemerke», vinkjelleren, skal det sågar ha blitt plass til.

Det blir også fremhevet at Dufour 335 vil bli både lys og luftig under dekk – og at toalettet skal gi tilstrekkelig armslag. Lukenedgangen er gitt litt ekstra bredde i forhold til hva som har vært gjengs på Dufours modeller tidligere. Båten skal også få ekstra stor tankkapasitet, slik at man ikke trenger bunkre så ofte.

UTEN AKTERSTAG. Riggen er uten akterstag – noe som gir båten et helt uforstyrret akterskip og cockpit. Dette fordrer vinklete salingshorn og skikkelig riggspenning, og røstjernene er plassert ute i borde for overvantene og i knekken til overbygget når det gjelder undervantene.

Forseilet skjøtes imellom de to stagene, og løsningen muliggjør en overlappende fokk på 128%. Verftet mener dette skal gi et stort nok seil til å gi kraft i lite vind, samtidig som det ikke er større enn at det skal være lett å håndtere.

En eventuell asymmetrisk spinnaker skjøtes til baugspryd.

DEN STØRSTE? – Jeg tror dette vil være den største 33-foteren på markedet, sier Petter Antonsen i Blue Peter AS, som importerer Dufour-modellen.

Prisen på den nye båten er satt til kr 799 000.