Importstatistikk viser:

Seilbåtimporten opp i år

Seilbåtimporten opp i år

Det har vært en markant økning av seilbåter i første halvår 2011. Det forteller en pressemelding fra bransjeorganisasjonen Norboat.

Publisert Sist oppdatert

Stabilt så langt i 2011, men store forskjeller mellom de ulike segmentene, det er essensen i denne pressemeldingen fra Norboat som omhandler importen av båter til Norge i første halvår 2011:

Mange spådde i slutten av 2010 at finanskrisen var over og at markedet for båter totalt sett ville øke i 2011. Estimatene gikk fra noen få prosents økning til opp mot femten prosent blant de mest optimistiske. Importen totalt sett viser seg imidlertid å være stabil, men med en markant økning for seilbåter og en økning for større båter med utenbordsmotor.

Importen av fritidsbåter falt med 58,4 prosent fra 2007 til 2009 for så å øke med 25% til 1072 millioner i 2010 og det har holdt seg stabilt i 2011 med 1076 millioner. 

Antallet båter har hatt en lignende utvikling med 8.747 båter i 2007 så en reduksjon på 45,5 prosent til 4.762 båter i 2009, for så å øke med 36 prosent til 6.474 i 2010 og holde seg stabilt med 6.309 båter i inneværende år.  

Til tross for enkelte lyspunkter, har vi ikke sett det løftet i båtmarkedet totalt sett inneværende år som mange hadde spådd ville komme.  NORBOAT var svært forsiktige med sine estimater og regnet med kun 2-3 prosents vekst, mens de mest optimistiske snakket om 10-15 prosent økning i markedet for 2011.

– Vi tror nok det gode salget i 2005-2007 i noen grad var økonomisk og trenddrevet, mer enn behovsdrevet, sier Erlend Prytz i Norboat.

– Resultatet av dette synes nå å være et overskudd av bruktbåter på markedet innenfor visse båtsegmenter, noe som selvfølgelig er svært gode nyheter for potensielle båtkjøpere, om enn ikke like hyggelig for noen av dem som ønsker å selge. Som sådan kan man si at bruktbåtene også er en flaskehals i forhold til nybåtsalget. Men jeg er overbevist om at er du jakt etter båt, enten det er ny eller brukt, er nå tiden inne for et godt båtkjøp avslutter Prytz.

 

Noen nøkkeltall:

  • I løpet av første halvår 2011 importerte vi 6.309 båter til en verdi av 1.076 millioner kroner.  Dette er en reduksjon på 2,5 prosent i antall fra 6.474 båter i 2010. Verdimessig tilsvarer det en økning på 0,4 prosent fra 1.072 millioner kroner i 2010.    
  • Finnene beholder førsteplassen og har en økning på 3,8 prosent fra 229 til 238 millioner kroner, markedsandel 22,1 prosent.
  • Storbritannia tar andreplassen etter økning på 6,7 prosent fra 149 til 159 millioner kroner, markedsandel 14,7 prosent.
  • Frankrike gjør et byks fremover med 57,6 prosent fra 95 til 149 millioner kroner, markedsandel 13,9 prosent og en tredjeplass opp fra femte.
  • Også Tyskland får et solid løft med 36,1 prosent fra 92 til 125 millioner NOK. Markedsandel 11,6 prosent.
  • Sverige reduserte sin eksport med hele 35,6 prosent fra 186 til 120 millioner kroner. Dette gir dem en femteplass, mot andreplass i fjor, og en markedsandel på 11,1 prosent.
  • Seilbåtene er i vinden, importen av slike båter øker med 16,4 prosent i verdi, fra 196 til 228 millioner NOK.
  • En undersøkelse som InFact har gjort for NORBOAT viser at ca halvparten av Norges befolkning er om bord i en fritidsbåt i løpet av en sesong, dette tallet har ligget stabilt over flere år.

 

SEILBÅTER MOT VINDEN.  
Markedet for fritidsbåter har vært krevende i 2011, men det er noen lyspunkt.  Litt større båter med utenbordsmotorer og ikke minst seilbåter går mot vinden og viser gode takter.

 

HEITMANN. – Vi er 25% opp fra i fjor og ligger litt over budsjettet vårt for 2011 som er på 100 millioner fordelt på ca 70 båter, sier Peter M. Heitmann i Heitmann Marin. 

– Dette er vi meget godt fornøyd med, særlig markedet tatt i betraktning.  En av grunnene til at vi har det bra er fordi Jeanneau er en proaktiv leverandør som har brukt tiden godt til å utvikle nye konsepter.  Vi står på Båter i sjøen med nesten bare nye modeller i år.  Vi synes også det er hyggelig å kunne smykke oss med tittelen årets Jeanneau-importør, som vi ble tildelt i juli på forhandlermøte i Nantes i Frankrike, avslutter en fornøyd Peter.

 

BAVARIA. – Vi ligger litt foran i fjoråret, ca. 4 millioner kroner, men markedet er vanskelig og vi er litt bak budsjettet.  Markedet er vanskelig og med det som bakteppe er vi rimelig fornøyde, sier May Len Stensaker, hovedaksjonær i Lunde Båt.

– Særlig er det 32 og 36 foter’n som selger godt hos oss.  Vi gleder oss ellers til neste sesong, da har Bavaria verftet lovet oss spennende nyheter, sier hun.