Drømmer om skandinavisk katamaran

Drømmer om skandinavisk katamaran

Det produseres ingen typiske turkatamaraner i Skandinavia. Det akter svenske Ralf Zander å gjøre noe med.

Publisert Sist oppdatert

Katamaranene som produseres og selges i verden i dag er stort sett bygd i sørlige land, og de markedsføres gjerne avbildet i turkisblått vann med lettkledde skjønnheter. Realitetene i Skandinavia er imidlertid en annen, og Ralf Zander ønsker å skape en katamaran for de forholdene vi har her i nord.

NORDISK KATAMARAN. – Det er på tide at vi får en skandinavisk flerskrogbåt som er skapt for våre forhold, sier han og har en konsept-båt klar på tegnebrettet.

«The Nordic Catamaran Consept» kaller han prosjektet sitt.

I katamaraner er dørken i salongen og cockpiten på samme plan, men salong og cockpit er adskilt av en skyvedør. Zander ønsker seg en større helhet av cockpit og salong, og ved å ha en fast bimini, trekke overbygget  en meter forbi masten fremover og kunne lukke cockpiten med en form skyvedører, vil man få en innelukket og integrert salong som er dobbelt så stor som i vanlige katamaraner. Det skal ikke bli noe fast skott mellom salongen og cockpiten.

SPA-AVDELING. En annen, spennende detalj i det nye konseptet er en «spa-avdeling» i forkant av masten; et minibadebasseng; en stamp nedfelt i dekket som kan varmes opp av energi fra solcellepaneler eller et dieslaggregat slik at det kan by på bading uansett vær og temperatur ute. Og når bassenget ikke er i bruk, kan det omdannes til en ekstra dekkscockpit med benker.

Katamaranen skal kunne styres både fra flybridgen oppå biminien og fra en innelukket styreposisjon under dekk. Man skal ikke behøve å være ute i kulde og regn for å seile denne båten.

MILJØVENNLIG KONSEPT. Akterut skal det være en stor badeplattform, og skrogene skal være lettdrevne slik at båten seiler godt, men også kan drives frem av el- eller hybrid-motorer i hvert av skrogene. Zander ønsker å skape et bærekraftig og miljøvennlig konsept i alle henseender.

Båten vil bli utstyrt med Seldéns nye reversible vinsjer, og en tanke Ralf Zander har, er at de i elektrisk utgave skal kunne programmeres sammen med båtens vindindikator slik at vinsjene slipper ut og strammer inn seilene automatisk ettersom båtens vinkel mot vinden endrer seg. En slags selvtrimmet båt, med andre ord. Både fokk og storseil skal selvfølgelig også være selvslående.

BYGGES? I tre år har han jobbet med å utvikle sitt skandinaviske katamaran-konsept, og får han samlet sammen nok interessenter til å igangsette bygging, så vil det bli gjort. Najadvarvet har vært nevnt som produsent, men det var før verftet fikk problemer og nå er blitt oppkjøpt av Nordwest.

Ralf Zander driver selskapet Northern Multihulls som importerer de sørafrikanske Leopard-katamaranene.