Salona 35

Ny modell og nytt Salona-konsept

Ny modell og nytt Salona-konsept

SEILmagasinet (Düsseldorf): Salona 35 er nesten en ny båt, men den representerer et nytt konsept.

Publisert Sist oppdatert

Salona 35 som blir vist for første gang for publikum i Düsseldorf, er ingen helt ny båt. Den er en forlenget versjon av Salona 34 som har fått ny dekkslayout og nyttt design på ventilene i hyttesiden, ny cockpit og kanskje aller viktigst: Kjølen er blitt optimert.

OPTIMALISERT KJØL. Nå har båten en smal T-kjøl med en slank bulb helt i bunnen. Det betyr lavere tyngdepunkt og mer stabilitet. Dessuten er formen på kjølbladet og bulben testet for å gi lavest mulig motstand. Hensikten er selvfølgelig å gjøre båten raskere enn den en fot kortere forgjengeren.

Riggen fra Salona 34 er bibeholdt i Salona 35.

SEMI-CUSTOM. En mer gjennomgripende nyhet – som omfatter alle Salona-modellene – er at de nå kan fås som såkalte «semi custom made»-båter. Uttrykket innebærer at alle modellene i stor grad kan tilpasses kjøpers ønske i langt større grad enn å bytte tekstiler på putene.

– Vi er et lite verft og vårt fortrinn overfor de store verftene er at vi kan spesialtilpasse båtene våre og etterkomme kundenes helt spesielle ønsker, sier en representant fra verftet.

Konseptet startet med verftets nye flaggskip, Salona 60, der nettopp spesialtilpasning er en del av det som skulle bli en spesialavdeling hos verftet, men nå har konseptet sildret ned til alle modellene i Salona-verftets utvalg.

Eksempel på dette var at den utstilte båten i Düsseldorf hadde fått fastmontert cockpitbord, mens en Salona 38 som stod ved siden av hadde fått spesielle luker og stuerom i cockpitdørken.