Skal dekke seiltur-behovene

Skal dekke seiltur-behovene

– Vår forretningsidé er at alle som har tenkt seg på seiltur, på et eller annet tidspunkt må innom oss for å få båten eller utstyret de trenger.

Publisert Sist oppdatert

Mannen bak ordene er Hans H. Lange, grunnlegger og primus motor i Lange Maritime AS. Firmaet er mest kjent for import av aluminiumbåtene fra Alubat; de franske Ovni-modellene. Nå er imidlertid Ovni-modellene en saga blott i Lange Maritime AS; de er erstattet med et helt spekter av andre turbåter av ulik art – i aluminium, finér og plast – og med ett og to skrog.

Nå dreier modellutvalget seg om båter som bærer navnet Allures, Boreal, Garcia, RM og Outremer – alle franske. Bortsett fra Boreal og RM, er det de samme eierne, Grand Large Yachting, som står bak de ulike verftene.

FARVEL TIL OVNI. – Jeg har ikke et ondt ord å si om Ovni-modellene, de er fantastiske båter, men det ble etter hvert for krevende for oss å komme frem til det produktet vi ønsket å levere kundene våre. Det ble for stor usikkerhet rundt leveransene og for mye etterarbeid på oss innen vi og kundene var fornøyde. Slik kunne vi kort og godt ikke fortsette; det tæret på kreftene. Jeg vil vel si det slik at det franske verftet har et ledelsesproblem, sier Hans Lange til SEILmagasinet.

Med de nye agenturene mener Lange at de har dekket hullet etter Ovni, og i tillegg utvidet bredden innen denne type båter. Allures er aluminiumbåter med dekk og cockpit av glassfiber. Tidligere ble de forhandlet av Alizé Yachts i Vollen i Asker, men nå har Lange Maritime AS i Leangbukta i Asker overtatt.

ALLURES. – Egentlig ser jeg ikke på Allures-modellene som konkurrenter til Ovni. De er snarere et alternativ til Hallberg-Rassy og den type båter. Allures-båtene har, ifølge Lange, et moderne interiør og utseende. Skroget har runde spant, senkekjøl og en enkel rigg. Det gis rom for å kunne tilpasse innredningen til personlige ønsker. Designer av båtene er det velkjente kontoret Berret-Racopeau.

– Nå holder vi på å bli enige med verftet om en «norsk standard», slik at båtene skal bli egnet og utstyrt til norsk båtbruk og seiling i litt kjøligere farvann enn hva som er vanlig ellers i verden, sier Lange.

EKSPEDISJONSBÅTER. Store og solide er også aluminium-båtene til Boreal.

– Dette er skikkelige ekspedisjonsbåter. Båtene starter på 44 fot. Verftet har hatt en utrolig god respons på sitt konsept, som blant annet har et fast pilothouse i aluminium, sier Lange.

Boréal 44 vant «Sailing Boat of the Year i 2010 i Frankrike og 2011 i Nederland.

Outremer er noe helt annet; en katamaran i glassfiber der gode seilegenskaper er blitt prioritert fremfor enormt bovolum. Tanken er at kundene skal kunne få fart og seilglede.

– Dette blir noe helt nytt for oss, sier Lange.

Det tredje verftet i Grand Large Yachting-familien er Garcia, som bygger store aluminiumbåter som er mer eller mindre one off-preget.

LANGTUR-UTSTYR. Ved siden av båter ønsker  Lange Maritime å bygge opp et spekter av utstyr som etterspørres av langturseilere. Spinnakeren «Parasailor» er et slikt produkt, likeledes tilbyr de vind- og vanndrevne generatorer og aluminium-RIBer.

– Vi vil markere oss som en seriøs tilbyder av båter og utstyr til alle dem som går i tanker om å slippe kysten av syne, sier Hans H. Lange.