El-bil-teknologi

Ny gene­rasjon batterier på vei

Ny gene­rasjon batterier på vei

El-biler skaper ny teknologi som gir bedre lagring av strøm.

Publisert Sist oppdatert

LiFePO4-teknologien, eller batterier bygd opp av litium jernfosfat, ser ut til å bli teknologien som vil erstatte båtens blybatterier en gang i fremtiden. Disse batteriene har ikke like stor energitetthet som litiumbatteriene som finnes i moderne mobiltelefoner og bærbare PC-er, men er billigere å lage, samt langt tryggere.

Litium jernfosfat-batterier kan ikke eksplodere. Teknologien brukes i siste generasjons el-biler, blant annet Nissan Leaf.

Mange fordeler. For seilere vil lavere vekt være en god grunn for å bytte ut batteriene. Disse batteriene veier bare 20 prosent av et blybatteri. De er også mer plasseringsvennlige, og de kan ikke lekke.

Den største fordelen er at batteriene tar i mot ladning langt mer effektivt. De kan også kjøres tomme uten å ta skade. Et blybatteri skal helst ikke kjøres ned under 50 prosent av kapasiteten, og det tar også svært lang tid å topplade batteriet fra 80 prosent til 100. Det betyr at du egentlig bare får glede av 30 prosent effektiv utnyttelse av batteriets kapasitet om du vil at det skal vare lenge. Slike problemer finnes ikke på de moderne batteriene. De vil også gi full spenning også når mye av kapasiteten er brukt. I blybatterier faller spenningen etter hvert som energien i batteriet blir brukt.  

Kostbart. Svenske SellPower har tatt frem en serie av Litium jernfosfat-batterier fra 3,2 Ah til 160 Ah. Batteriene har fått navnet Super B, og et batteri på 100 Ah koster over 20 000 svenske kroner, men veier bare 16 kilo, og det vil fint kunne erstatte en batteribank på 200 Ah.

Super B ble lansert på Göteborg-messen i februar, og SellPower har brukt over to år på å finne et produkt som kan erstatte blybatteriet om bord uten ombygninger. Først på båtmarkedet med Litium jernfosfat-batterier var Mastervolt som lanserte slike batterier i 2008, men da for 24 volts anlegg.