Watt & Sea

Elektrisk revolusjon på hekken

Elektrisk revolusjon på hekken

Strøm om bord er alltid en utfordring for både regatta- og turseilere ettersom mer og mer elektronikk finner veien om bord.

Publisert Sist oppdatert

En erfaren short­handedseiler har vært med på å utvikle en helt ny hydrogenerator som nærmest er et grønt kraftverk. Moderne båter er strømslukende beist med autopilot, frysere, TV, PC, smarttelefoner og andre elektriske «gadgets». Kappløpet for å få plugget inn landstrømmen er alltid en utfordring og mange velger gjestehavner i stedet for roen på en ankerplass fordi de trenger strøm. Dieselgeneratorer blir mer og mer vanlig i større seilbåter. Men de er dyre, krever diesel og vedlikehold og de er ikke stillegående.

Solcellepaneler er best egnet for flerskrogsbåter med store flater for montering av panelene, og vindgeneratorer produserer mest strøm på kryss og når du ankrer i en vindfull bukt. Men hvem vil vel det?

Nå har det imidlertid kommet et veldig godt alternativ – i alle fall for dem som seiler mye.

HØYPRODUKSJONSANLEGG. Watt & Sea er navnet på det franske innovative selskapet som har utviklet en hydrogenerator ved samme navn. Generatoren monteres på hekken og den lille propellen produserer nok strøm til å tilfredsstille de fleste behov. Selskapet produserer to forskjellig versjoner.

En racing-utgave i karbonfiber som kun veier tre kilo og skaper minimalt med motstand gjennom vannet. Den produserer 40 ampére når du seiler over 12 knop (alle tall er på et 12 volt-system). Denne utgaven er relativt dyr. Den koster 13 640 euro uten moms, og er mest egnet for båter som Open 60. Da må de i tillegg ha to stykker om bord fordi båten er så bred.

Det var innen det internasjonale shorthandedmiljøet at idéen om Watt & Sea ble født. Det hele startet med Vendee Globe, solo non-stop rundt jorden, i 2008. Da ville  Yannick Bestaven, en av de stigende franske solostjernene, seile jorden rundt med kun fornybar energi.

Hans idé og produkt ble en suksess, og i Barcelona World Race 2010-2011 brukte tre av fire deltagere Watt & Sea. I fjorårets Transat Jacques Vabre var Watt & Sea å se på nesten alle enskrogsbåtene.

Suksessen førte til at selskapet også utviklet en rimeligere versjon til 4200 euro beregnet for cruising-markedet. Den genererer, ifølge selskapet, 10 ampére ved bare tre knops hastighet. Hvis du seiler i åtte knop leverer generatoren 40 ampére til batteriene. Det er vanligvis mer enn nok for de fleste turseilere.

SUKSESS I REGATTA. Den rimeligere cruisingmodellen slo også gjennom hos lavbudsjettprosjektene i blant annet Global Ocean Race og Transat Jacques Vabre. Uheldigvis for selskapet, kan en vel si. For cruisingversjonene er ikke lagd for så høy fart som Class 40-båtene surfer i, og det medførte blant annet at to båter fikk innfesningsbraketten vrengt ut av posisjon under ekstreme forhold.

Hannah Jenner, skipper på Class 40en som slo Rune Aasberg og Simen Løvgren i kampen om 3. plassen i Transat Jacques Vabre, var en av de uheldige.

– Vi valgte cruisingversjonen fordi prisen på racingmodellen var nesten det dobbelte og ikke i nærheten av vårt budsjett. I motsetning til noen av de andre Class 40ene fikk vi ikke tid til å kutte ned stammelengden på vår cruisingmodell. Dermed ble det nok litt mer motstand gjennom vannet, og det er trolig også grunnen til at vi endte opp med en bøyd brakett etter at en sideveisbølge slo den ut av posisjon når vi surfet i 20 knop. Etter det kunne vi ikke bruke den mer, forteller Jenner til SEILmagasinet.

– Før braketten brakk, gjorde Watt & Sea en god jobb. Den ga oss mest strøm i jevn fart på slør og lens. På kryss og i lite vind ble det for mye motstand. Men jeg vil absolutt fortsette å bruke den, sier Hannah Jenner.

Cruisingversjonen er lagd i aluminium og veier åtte kilo. Den er designet for hastigheter mellom tre og 20 knop og den begynner å levere strøm ved tre knops fart. Den har en kick up-funksjon for å sikre at den ikke blir ødelagt hvis den treffer noe i vannet.

– Cruisingmodellen er absolutt sterk nok for det bruket den er designet for; nemlig cruising. Selskapet har ingen planer om å modifisere cruising-versjonen, men vi advarer gjerne seilere i planende båter mot å bruke denne modellen i tøffe forhold. Da skal de kjøpe racing versjonen med kortere stamme og sterkere feste, sier Steinar Johansen i Lange Maritime AS som er forhandler av Watt & Sea i Norge.

Det er få, om noen, miljøvennlige alternativer som kan måle seg med produksjonen av strøm som Watt & Sea genererer. Så hvis du faktisk skal seile langt og foretrekker utehavner på veien, kan denne være noe å vurdere.  

[Denne arikkelen var først publisert i SEILmagasinet 2012/2. Et abonnement på SEILmagasinet holder deg oppdatert og informert – og du har til enhver tid gratis tilgang til tidligere publiserte artikler].