B/One

Utviklet bak sjefens rygg

Utviklet bak sjefens rygg

B/One er utviklet av tidligere OL-seilere ansatt hos Bavaria – bak sjefens rygg.

Publisert Sist oppdatert

Daniel Kohl og Peter Mayer var en gang konkurrenter på regattabanen, men er nå kollegaer i Bavaria-verftet med utvikling av produkter som sitt område. Begge har vært aktive seilere på høyt nivå. Kohl i Star og Mayer i Soling.

– Vi ønsker å gjøre Bavaria mer sporty, og vil også at flere skal bli tiltrukket av seiling. En hel generasjon er blitt borte fra seiling. Dagens unge ønsker noe sprekt og sexy. Soling og Star er dinosaurer, forteller Daniel Kohl under lanseringen av B/One i Sverige.

Ideen til B/One er to år gammel. Kohl og Mayer utviklet ideen i det skulte sammen med Bruce Farrs designkontor. Først i vinter ble prosjektet presentert for ledelsen og de ga duoen klarsignal. Da var alle planene klare, og de kunne sette i gang med å bygge former.

BLANDING AV MELGES 24 OG FARR 400. – Vi har skapt en båt som er attraktiv, men likevel enkel og rimelig. Vi har valgt utstyr av god kvalitet, og ingen kan påstå at vi har tatt snarveier for å kutte kostnader, sier Mayer.

– Vi har skapt en streng entypeklasse etter idé fra Laser. Skroget er en nedskalert Farr 400, en av de tøffeste båtene som er blitt satt på vannet den siste tiden, legger han til.

Båten er enkel. Den er uten akterstag, vinsjer og løygang. Den kan også sjøsettes direkte fra henger.

RASK SOM MELGES. – Vi seilte B/One mot en Melges 24 på Gardasjøen og holdt følge, påstår Daniel Kohl.

Båten har vært oppe i nesten 20 knop. Men B/One er ingen Melges-konkurrent. Båten har et bredere publikum, og en langt lavere terskel for nye seilere som ønsker å seile regatta. Det er kun lov å bytte seilgarderobe en gang per år, og alle seiler med like seil, som heller ikke koster all verden, forteller Kohl.

LANGSIKTIG PLAN. Bavaria har små marginer på B/One som koster fra 230 000 kroner.  Tanken er å skape en fremtidig kundegruppe for Bavaria. B/One vil også være image-skapende for verftet.

– B/one blir bygd for lager, mens Bavaria bygges etter ordre. Vi vil bygge B/One i stille perioder, og dermed ha en bedre arbeidsflyt, forteller Kohl.

– Dette var et argument eierne likte, forklarer han.

SEILmagasinet har prøveseilt båten, og rapporten kan du lese i nr. 7, som kommer i handelen 24. august.