Renere påhenger

Renere påhenger

Nå kommer det snurre på gass. Bedre for miljøet, og ypperlig for små seilbåter.

Publisert Sist oppdatert

– Mellom 20 og 30 prosent av bensinen forsvinner med avgassene fra en vanlig motor som går på bensin. Med gass er utslippet lik null, sier Magnus Rodell fra Lehr Scandinavia. Importøren henviser til svenske Naturvårdsverket som underbygger disse faktaene.

Verdens første gassdrevne påhenger som er fri for utslipp er lansert i Skandinavia, og den ble vist på messen i Göteborg. De små motorene er ypperlig for små seilbåter som bruker motoren mest for å komme inn og ut av havn.

FLERE STØRRELSER. Lehr leverer gassdrevne motorer med 2,5, 5 og 9,9 hestekrefter. På LP 2.5 og LP 5.0 er det en hurtigmontering på baksiden for en mindre engangs gassflaske. LP 5.0 har i tillegg til hurtigmonteringen også mulighet for å koble til en vanlig propanflaske. LP 9,9 har kobling til vanlig gassflaske. 



LITT DYRERE
. Motorene bygges på samme fabrikk i Kina som mange av de store produsentene av utenbordsmotorer. Men Rodell tror det vil ta litt tid før de andre kommer etter. Det er nemlig et tjuetalls patenter som Lehr sitter på som de store produsentene først må komme seg utenom. Han tror dermed at Lehr vil få en sterk markedsposisjon i nær fremtid.
– Dette er et produkt som kommer i rett tid, der man ønsker et renere alternativ, sier Rodell.
De nye motorene er så ferske i Skandinavia at importøren ennå ikke hadde norske eller svenske priser. Men innkjøpsprisen ligger noen få prosent over konkurrerende påhengere, med bensin.

MANGE PRISER. Gassmotoren har allerede høstet inn flere priser. Nå sist fikk motoren pris av SAIL Magazine i USA.  Den har også fått årets oppfinnelse 2012 fra National Marine Manufactures Association og Årets gjennombrudd 2009 og 2012 fra Popular Mechanics Breaktrough Awards. The Tech Museum i Silicon Valley har også tildelt motoren årets miljøpris for 2012.