Hemmeligheten er spesialtilpasninger

Hemmeligheten er spesialtilpasninger

16 av 20 båter i Vendee Globe hadde autopilot fra B&G. Produktsjef Alan Davis forklarer hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Alan Davis er mannen som vet alt om verdens raskeste havseilere. Han har vært med å utvikle autopiloten til Francois Gabart, og de fleste beste Vendee Globe-båtene. En av grunnene til at 16 av 20 båter har autopilot fra B&G er at elektronikkleverandøren er med på å spesialtilpasse autopiloten til båten.

– Alle seilere vil at piloten skal styre mest mulig likt som hva seileren gjør, og det kan vi programmere autopiloten til å gjøre. Det er sjelden at Vendee Globe-seilerene styrer for hånd, og når de gjør det, er det mest for å ha det gøy, forteller Davis til SEILmagasinet.

JUSTERER RORVINKEL. – En av grunnene til den økte hastigheten er at Vendee Globe-båtene er blitt bedre balansert. Ellen Mac Arthurs KINGFISHER var banebrytende på dette feltet. Båten ble utviklet for å være lettstyrt, og det gjorde jobben for autopilotene enklere også, forteller produktutvikleren.

Det er ikke bare seilene som skal balanseres. Også vinkelen på rorbladene justeres under ulike forhold. Alan Davis forteller at doble ror gjør at autopiloten vil fungere bedre.

Når et ror suger luft, kreves det store krefter for å korrigere kursen. Jobben kan bli for tøff for piloten. Med doble ro vil det ene roret ha en riktig vinkel i vannet i forhold til krengning, og det vil også stå dypere.

KJENNER FEILENE. Alan Davis kjenner historien til Rune Aasberg som måtte bryte Route de Rhum på grunn av autopilot-problemer, men vet ikke årsaken til feilen.

– Som oftes er det installasjonsfeil som er årsaken til driftstans, men det kan også være programvare-feil. Kun en B&G-båt under siste Vendee Globe slet med autopilot-problemer. Det var den polske båten, en båt som ikke burde fått lov til å starte, i følge Davis.

– Båten var egentlig ikke sjøklar, mener han.

FEILKONSTRUKSJONER. Det er ikke bare B&G som kan lastes for at autopiloten ikke virker. En båtprodusent hevdet at det var noen feil på autopiloten, men når vi skrudde av autopiloten, og forsøkte å styre for hånd, så oppdaget vi at dette heller ikke var mulig. Feilen lå ikke i utstyret, men i båtens konstruksjon.

NYE PILOTER PÅ VEI. I dag bygges de mest avanserte pilotene i England av B&G, mens de enklere er Simrad-piloter med B&G-logo. Til en billigere penge. Disse vil få egenskaper som vi henter fra Grand Prix-produktene, forteller Davis til SEILmagasinet.

 

25. april kommer Francois Gabart til Oslo for å fortelle om Vendee Globe.

Du finner mer om arrangementet her.