SHORTS: Ved hjelp av glidelås skal det være lett å ta shortsen av og på seg uten å måtte trekke av seg regnbuksen.

Finansierer nytt seilerplagg med folkefinansiering

Fikk inn 100 000 kroner på ett døgn og kan snart starte produksjon av nytt plagg.

Publisert Sist oppdatert

– Interessen har vært over all forventning og det er kommet inn over 100 000 kroner i løpet av det første døgnet, forteller Joachim Nærø, som sammen med Petter Mørland Pedersen har vært med på å teste og utvikle en ny seilershorts med padding som puster.

De har brukt shortsen både i seilsportsligaen og i lengre regattaer.

– Gjennom årene har jeg prøvd flere shortser med ulike former for padding i rumpa, men aldri noen som har funket så bra som denne. Enten har de vært for klumpete eller for klamme, sier han.

Glidlås gjør det enkelt

Northern Playground, som ble startet av ski-entusiastene Jo Egil Tobiassen og Magnus Aasrum, står bak shortsen.

– De to gikk lei av at de fort ble enten for varme eller for kalde på bena når de var på ski og lurte på hvordan de like lett kunne skifte benplagg – på samme måte som de kunne ta av og på seg på overkroppen. Til slutt satte de seg ned bak symaskinen og lagde det de selv ønsket seg, og nå, cirka fire år etter, har de utviklet sitt eget konsept som de kaller Zipwear, forteller Nærø.

GLIDLÅS: Med glidlås i hver side kan shortser og stillongs lett taes på. Det er prinsippet til Zipwear.

Den røde tråden i plaggene Northern Playground har lagd, er at de har glidlåser som skal gjøre det lettere å ta plaggene av og på. Slik er det også med den nye shortsen, som man kan ta av og på seg uten for eksempel å måtte trekke regnbuksen helt av seg. Dette i kombinasjon med det pustende padding-materialet mener Nærø gjør shortsen velegnet om bord i båter.

Folkefinansiering

For å kunne starte produksjon av shortsen, er Northern Playground avhengig av et visst volum, og de to gründerne Tobiassen og Aasrum har valgt å forsøke «crowd funding»; det vil si folkefinansiering, for å kunne starte. På «Kickstarter» har de startet prosjektet, der man kan forhåndskjøpe en shorts til rabattert pris. Å samle inn 300 000 kroner er målet – da kan de sette igang å produsere shortsen.

Går alt etter planen skal de kunne levere shortsene rett over sommeren.

Les mer om kampanjen.

GLIDLÅS: Med glidlås i hver side kan shortser og stillongs lett taes på. Det er prinsippet til Zipwear.
Foto: Vegard Breie