Søk i arkivet

GLASS:256 fots lange MM78 vil få mange tekniske utfordringer under byggingen.
GLASS:256 fots lange MM78 vil få mange tekniske utfordringer under byggingen.
GLASS:256 fots lange MM78 vil få mange tekniske utfordringer under byggingen.
GLASS:256 fots lange MM78 vil få mange tekniske utfordringer under byggingen.
GLASS:256 fots lange MM78 vil få mange tekniske utfordringer under byggingen.
GLASS:256 fots lange MM78 vil få mange tekniske utfordringer under byggingen.
PLASS: MM78 får en eierlufar, fire gjestelugarer, og ti mannskapslugarer.
PLASS: MM78 får en eierlufar, fire gjestelugarer, og ti mannskapslugarer.

Superyacht med nye ideer

Malcolm McKeon Yacht Design har planene klare for en 78 meter lang yacht, spekket av sprelske ideer.

HØY: Designeren har ikke
oppgitt mastehøyden, men ut i fra proposjoenne fra denne
tegningen blir den 93 meter høy. Den løftbare
kjølen stikker ni meter.

HØY: Designeren har ikke oppgitt mastehøyden, men ut i fra proposjoenne fra denne tegningen blir den 93 meter høy. Den løftbare kjølen stikker ni meter.

Prosjektet går under navnet MM78. Den får bare en mast, og den vil bli en av verdens lengste. MM78 vil også få et storseil med firkantet topp, men båten er utviklet primært for cruising. Oppdragsgiver skal være en dame, men verken navnet på henne, eller verftet som skal bygge båten er kjent. Skroget får moderne linjer med negativ baug.

Mot vannkanten

Det er vanlig at slike superyachter bygges i høyden, men ikke denne. Her er alt senket så lavt som mulig. Båten er ypperlig for vannsport. Midt på båten kan skrogsiden åpnes som en enorm port, som danner en brygge. På innsiden er det plass til småbåter, brett og kajakker. Her finner du også spa og treningsrom.

Også bak er det enorm badeplatform. Også har kan skrogsidene brettes ned, og danne ett enda større areal., hele 100 kvm. Her er det direkte inngang til eierlugaren, og plass til et spisebord, om værforholdene tillater det.

Mye lys

Malcolm McKeon er dristig med vinduer i skrogsiden. Både ved eierlugaren akter, og ved salongen i midten av båten går vinduene i hele dekkets høyde, fra dørk til himling. Dørken er plassert litt over vannlinjehøyden i dette området, mens den er senket i området under cockpiten hvor det er gjestelugarer.

Det skal være mulig å beskytte folk i cockpiten i dårlig vær ved glasspaneler som kan heves.

Over salongen er det også et glassdekk. Løsningen krever godt ingeniørarbeid.

Flushdekk

Dekket er helt flatt, bortsett fra en sentral cockpit, og en mindre foran masten som er nedsenket. På fordekket er det også et svømmebasseng.

PLASS: MM78 får en eierlufar,
fire gjestelugarer, og ti mannskapslugarer.

PLASS: MM78 får en eierlufar, fire gjestelugarer, og ti mannskapslugarer.

COCKPIT: Dekket er flatt og rent, bortsett ved
cockpiten hvor det er senket ned.

COCKPIT: Dekket er flatt og rent, bortsett ved cockpiten hvor det er senket ned.

Godt med folk

Det skal en del mannskap til for å drive en slik båt. Mannskapsavdelingen er på hele området foran masten, og her finner vi ti mannskapslugarer og bysse, samt en salong for de ansatte. Det vil være plass til et personal på 20 personer.

Eierlugaren er på hele 150 kvm. Mellom salongen og eierlugaren er det fire gjestelugarer, store som hotellrom.

En av de største

Med sine 256-fots lengde vil MM78 bli en av verdens største yachter (finnes flere større motoryachter). Etter vår oversikt fra 2008 er det bare fire som er større. MM78 blir større enn «Mirabella V» som også bare har en mast. Den er verdens høyeste og rager 88,5 meter. 

Se verdens største yachter her

Kjell Inge Røkkes tidligere yacht «Aglaia», er på 66 meter (216 fot), og har en mastehøyde på 83 meter. Det er ukjent hvor høy masten blir på MM78. 

Se film av «Aglaia» her. 

PLATTFORM: Skrogsiden akter kan
brettes ut, og danner en plattform på 100 kvadratmeter.

PLATTFORM: Skrogsiden akter kan brettes ut, og danner en plattform på 100 kvadratmeter.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen