«Canica» er moderne bygget, men har en konservativ stil.
«Canica» har kostet Hagen 30 millioner kroner i året med vedlikehold og verditap.

Endelig solgt

Stein Erik Hagen fikk nesten ingenting for sin 141-fots Baltic.

Publisert Sist oppdatert

Stein Erik Hagen som startet Rimi, tapte 14 millioner kroner per år på yachten som ble bygget i 2003. Den har lenge ligget ute til salgs, men det tøffe markedet har gjort båten vanskelig å bli kvitt. Da båten ble bygget var den en av verdens hurtigste og avanserte seilbåter.

Fra seil til motor

Stein Erik Hagen har hatt flere båter fra Baltic opp gjennom tidene. Han startet med en brukt Baltic 48 på begynnelsen av 90-tallet, men bestilte seg kjapt en ny 52-foter fra samme verft. I 1999 fikk Rimi-gründeren levert en spesiallaget båt på 73 fot. I 2001 tegnet han kontrakten på 141-foteren som har skapt bryderi. 
Hagen mistet interessen for seiling, og la ut båten for salg alt i 2008. I 2011 konverterte han til motorbåt i. Da kjøpte han en 70 fots Greenline fra Slovenia.

Dyr å eie

Den Judel/Vrolijk konstruerte 141-fots Balticen som Hagen nå har fått solgt ble svært kostbar. I følge E24 kom regningen på 200 millioner kroner. Når båten ble lag tut for salg I 2008 var den annonsert for 100 millioner kroner. Båten ble til slutt solgt for kun 33 millioner kroner, og Hagen tapte 147 millioner på den. Hagen forteller til E24 at båten kostet I gjennomsnitt 15 millioner kroner I året i drift og vedlikehold. Det betyr at med verditape har seilbåtdrømmen kostet han 30 millioner kroner i året.