Hallberg-Rassy best i klassen

En tysk undersøkelse viser at Magnus Rassy spiller kortene riktig. Vi har spurt om hemmeligheten.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbildet: Magnus Rassy i Hallberg-Rassy 310, verftets minste modell.

Boot, Duseldorf

Forlaget Delius Klasing har siden 1998 gjort en stor årlig undersøkelse blant sine lesere. Denne forteller om bladet Yachts lesere om deres båtbruk, om de ønsker og bytte båt, hva slags båt de vil kjøpe, og hva som er drømmebåten. I denne undersøkelsen kommer alltid Hallberg-Rassy ut som drømmebåten.

Vi traff Magus Rassy, sjefen for Hallberg-Rassy og spurte han om hva han mener har vært deres riktige valg for å få en så sterk posisjon i markedet i Tyskland.

– Vi har hatt et tydelig budskap, og vært fast i vår strategi. Vi har hatt modeller i mange størrelser, men som alle har stått for det samme, forteller Mangus Rassy. Messen i Dusseldorf mener han er den viktigste, og har utstilt fem modeller, hvor to er nyheter.

Det koster et sted mellom 1,5 til 2 millioner svenske kroner å delta på messen. Leie av messeplass er bare en brøkdel av prisen. Det er dyrt å få fraktet båtene, det er dyrt å rigge standen, og alle som jobber her skal ha hotell og mat, utdyper Rassy.

– Alle får se våre båter, vi har ingen besøkslister, eller VIP-avdelinger på messer, forteller Rassy. Hallberg-Rassy fremstår som mer folkelig, enn andre kvalitetsmerker.

Ikke moderne

– Undersøkelsen er langt mer omfattende enn hva som ble publisert her på messen. Det er mulig å grave seg dypt inn i materiale, og der kommer det frem at vi ikke blir oppfattet som moderne, men det er heller ikke meningen. Vi ligger akkurat der vi ønsker å være. Vi klarer å tilpasse oss markedet. Tross for at vi er litt konservative, så følger vi med i tiden, og justerer små detaljer.

– Delius Klasing er den eneste som gjør en slik årlig undersøkelse, men vi så jo på Seilas’ lesernes nettside hvor det var mulig å stemme på Årets Båt, at vi har en sterk merkevare i Norge også, forteller Rassy.

Sterke i Tyskland

Christoph Rassy, Magnus Rassys far kom til Sverige fra Tyskland for å bygge båter på begynnelsen av 60-tallet. Det gikk svært bra, for ti år senere, kjøpte Rassy opp Halberg, og skapte den merkevaren som er så sterk i dag.

– Tyskland har alltid vært et stort og viktig markedet for oss, forteller Mangus Rassy, som har tatt over etter sin far. Tyskland har vært vårt største marked, og også et meget stabilt marked. I Tyskland er det nesten 10 000 Hallberg-Rassy båter, og hver båteier er en ambassadør for oss, forteller Rassy.

DRØM: Hallberg Rassy er klart tyskernes drømmebåt i en ny undersøkelse. Skandinaviske båter er på topp. Swan ligger som nummer to, og X-Yachts tre.