TrophÈe Jules Verne : Banque Populaire, Pascal BidÈgorry (Photo Benoit Stichelbaut)
Loick Peyron vant Barcelona World Race sammen med Jean Pierre Dick , og tok seg et bad i Stillebeltet.

Loick Peyron, årets helt

Under Årets båt ble det delt ut en ny pris, Seamaster. Vi fikk en kjapp prat med franskmannen.

Publisert Sist oppdatert
CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality=100

Hovedbildet: Joackim Hermansson fra Segling, snakker med Loick Peyron etter prisutdelingen.

Loick Peyron har krysset flere hav enn de fleste. Hans karriere startet i 1979 i mini-transat-klassen, og er nå rormann i America’s Cup prosjektet «Artemis». For to år siden vant han jorda rundt seilasen Barcelona World Race, og i fjor var han skipper på «Banque Populaire» som satte ny jorda rundt rekord på kun 45 dager.

Farlige båter

–Ingen franskmenn har noen gang vunnet America’s Cup, men jeg er den eneste som har tapt pokalen, fortalte den humoristiske franskmannen fra podiet i går kveld. Peyron var skipper på katamaranen «Alinghi» som ble knust av trimaranen «Oracle», som hadde vingmast. – AC72 båtene er farlige. Det er som å kjøre en Formula 1 bil hvor det er en mann på rattet, en på gassen og en som girer. En liten feil får enorme konsekvenser. Det gjelder å lære seg å koordinere greine, forteller helten.

Han sier at erfaringer fra de mindre AC 45 båtene er gull verdt.

Tar ikke av

Team New Zealand og Team Oracle som flyr på foiler, men «Artemis» har ikke satset på denne teknologien.

– Foiler ser imponerende ut på bilder, men det er ikke bare fordeler, mener Peyron. Foilene skaper mye motstand før skroget løftes ut av vannet, så det er ulike meninger om hvor effektivt dette er, forteller Peyron. Han er sikker på at en båt uten foiler vil være en fordel i lite vind, men mener også at det ka lønne seg i sterkere vind også.

– For å vinne må man komme hel over målstreken, mener Peyron

Venter på ny vinge

Det er regler på hvor mye man får trene med båtene før America’s Cup. Maksimaltiden er 30 dager, noe Team New Zealand hadde seilt før jul. Peyron regner med at de kun får seilt 20 dager.

– Vi bruker mye tid mellom seildagene med forbedring av båten. Snart får vi ny vinge på plass, og det tar også mye tid, forteller franskmannen. «Artemis» har også en ny båt under bygging, båten som skal brukes i America’s Cup. Den er en utvikling av vår første båt, og den skal både bli raskere, og enklere å håndtere, forteller prisvinneren, som hadde tatt turen fra San Fransico til Dusseldorf, kun for Årets Båt.