Kristin Songe Moller, skipper du Figaro Kristin for full seil sur la Solitaire du Figaro - Eric Bompard cachemire - Paimpol le 20/06/2012
Raz de Sein med motstrøm og i motvind
Kristin Songe Moller, skipper du Figaro Kristin for full seil sur la Solitaire du Figaro - Eric Bompard cachemire - Paimpol le 20/06/2012

Fullførte Figaro-seilas med feber

Hadde Kristin Songe-Møller vært frisk, kunne det gått enda bedre.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbildet: 37 like båter under starten av La Solitaire du Figaro. Foto: La Solitaire du Figaro

Kristin Songe-Møller har tatt skrittet ut i den profesjonelle seilingen i Frankrike og deltar i La Solitaire du Figaro. Nivået er ekstremt høyt, og en 32. plass av 37 båter er en bragd. Det mest imponerende er at Kristin kun var 6 timer og 13 minutter bak vinneren, etter 3 døgn og 9 timers seiling over 500 nautiske mil.

Her er Kristin Songe-Møllers rapport.

Starten

Første etappe startet med et inport-race. Det blåste 13-20 knop. Jeg hadde grei start, og hang godt med. Med en del merkerundinger, ble det et par spinnaker-settinger. Det er nokså krevende med 37 båter, og alle er alene om bord.

De første timene langs nordkysten av Bretagne, hadde vi medstrøm. Da var jeg en del av feltet. Men da strømmen snudde ble det som jeg ventet noe vanskeligere. For å få så lite motstrøm sol mulig, må man gå helt inn i fjæresteinene. Dette er en kyst med MYE stein, og 8 meters forskjell på flo og fjære. Jeg var ikke tøff nok til å gå så langt inn, så jeg tapte en del på det. Det visste jeg på forhånd, så det kom ikke som noen overraskelse. Minst en av Figaro’ene gikkk på grunn. Det ble såpass skader at den må opp på land og repareres før starten på 2. etappe søndag.

Motstrøm gjennom Raz de Sein

Jeg har blitt fortalt hvordan man forserer Raz de Sein med motstrøm og i motvind. Jeg gjorde som de andre, jeg gikk helt opp under fyret, og smatt rundt. Det var 4,5 knops motstrøm. Ganske heftig. Etter Raz de Sein hadde vi en sløre legg. Det var nesten litt for skarp for spinnaker. Så jeg satt den lille skuddsikre spinnakeren, for den er mye flatere og lettere å håndtere på slør enn den store. På et strekk på 20nm, hadde jeg tatt innpå de to båtene foran med 3,5 nm.

Tåke

Vi hadde mye tåke. Jeg så baugen på båten, men ikke så mye mer enn det. Jeg håper de fleste har AIS, og lar det stå til når jeg rusler av gårde i 8-10 knop.

Over Biscaya

Jeg trives bedre med å seile over større strekk, og legge strategier på grunnlag av info fra værfax’en, enn å seile taktisk i trange farvann. I vindstilla på dag to, kom feberen/forkjølelsen. Da var det bare en ting å gjøre; finne frem Paracetamol’en i førtehjelpsvesken.

Som meldt, kom vinden. Det var bare å kjøre på med spinnakeren. Vinden økte gradvis på, og etter hvert blåste det steady 27 knop, gustet 29. Det er ganske heftig å seile alene, med den store spinnakeren, i 17 knop! I lengre perioder logget jeg konstant over 16 knop. Det er helt vilt. Det er vanskelig å forklare hvordan det føles å seile på den måten, når man er helt alene om bord.

Etter hvert spisset vinden såpass, at jeg ble nødt til å ta ned spinnakeren. Jeg skiftet fra genoa til solent mens jeg seilte spinnaker. Til tross for at seilene på en Figaro er relativt små, var det tøff jobb for en feber-syk kropp.

Tordenbyger

Tordenbygene kom som meldt. Jeg fikk en broach da jeg var på fordekket for å ta ned forseilet. Det var en interessant opplevelse… Det var helt udramatisk, men en pussig følelse å henge der på fordekket, med fokka halvveis nede og spinnakerne blafrende. Som alt annet, var det bare å ta en kjapp vurdering på hva som måtte gjøres først. Etter kort tid var jeg på kurs igjen med genoa.

Søvn

Pga. feberen sov jeg mer enn jeg normalt ville ha gjort. Jeg sover/hviler når jeg kan. Stort sett sitter jeg i spinnakeren under dekk og sover. Hvis det er fint vær og rolige forhold på dagen, hender det at jeg sover ute.

Sikkerhet

Flåten ble fulgt av et marine-fartøy og 3 seilbåter. Vi ble kalt opp 2 ganger i døgnet, for å gi tilbakemelding på at alt var vel om bord. NKE autopilot fjernkontrollen er koblet til VHF’en DSC. Dersom fjernkontrollen, som vi har på oss, er for langt fra mottakeren i båten vil båten i tillegg til å gå i sirkel, sende ut distress-signal.

Sosialt

Hver kveld har legen som er om bord på marine-fartøyet radioshow på 40 minutter. Det er ganske absurd å seile alene i Biscaya, uten å se konkurrentene, og høre på radioshow. Det er godt miljø blant seilerne, så jeg har det supert.

Media

Det er hyggelig at selv franske medier har interesse for meg, den norske damen som seiler. Det har blitt veldig mange intervjuer. Jeg håper det i sin tid vil skaffe meg spnsorer.

Prestasjonen

Jeg er fornøyd med at jeg klarte å holde fokus hele veien. Jeg var på offensiven hele veien. Jeg er fornøyd med at jeg klarer å være en del av feltet. ”Alle” sier at det er et helt vannvittig høyt nivå i Figaro-klassen.

Andre etappe starter søndag, så det blir liten hvile for Kristin, men også for de fleste andre også. På ny skal båtene krysse Biskaya, men fra syd. Båtene m passere beryktede Raz de Sein hvor det er sterk strøm. Andre etappe er på 442 nm. 
Siste etappe starter søndag 8 juli og går fra Saint Gilles Croix de Vie til Cherbourg, men båtene må runde to bøyer syd for England. Første ved Lizard Point, og så ved Weymouth før feltet må krysse den engelske kanal på ny. Tredje etappe er på 486 nm.

– Vi ble kalt opp 2 ganger i døgnet, for å gi tilbakemelding på at alt var vel om bord, forteller Kristin Songe-Møller