«Achtung überlänge» Andre trafikkanter ble advart mot den 24 m lange tilhengeren.
«Bojars» eier og skipper gjennom mange år og Riksantikvarens Fredrik Denneche fikk frem et smil selv om avskjeden med den vakre båten var trist.
Det måtte en stor tilhenger fra Nederland til for å frakte 10-meteren «Bojar» fra havnen på Blommenholm til England.

I går gikk «Bojar» til England

Våre berømte, klassiske trebåter er etterspurt i utlandet. Nå forsvinner stadig flere av dem. I går ble den vakre Anker & Jensen 10-meteren «Bojar» overdratt til sin nye eier og fraktet til England.

Publisert Sist oppdatert

Det var mange fra trebåtmiljøet her hjemme som hadde funnet veien til slippen på Blommenholm i går ettermiddag da Arve Eriksens kjente 10 mR ble heist opp på en svær nederlandsk tilhenger. Båten var flottere enn noen gang tidligere. Ja, vår fremste ekspert på klassiske seilbåter, Fredrik Denneche, Riksantikvarens båtkyndige gjennom mange år, uttalte bestemt at i så perfekt stand var båten ikke en gang da den forlot verftet i Vollen.

Ny livstil

Arve Eriksen og hans kone har da også nedlagt et betydelig arbeide i «Bojar». For dem har den gamle trebåten vært en livsstil som har krevet det meste av deres fritid både sommer og vinter. Selv om det føltes tungt å se deres kjære «Bojar» bli fraktet bort i går, så Eriksen nå frem til mer tid til seiling og et mye enklere vedlikehold av familiens nye nederlandske turbåt, konstruert og bygget for langtur- og havseilas.

Arvesølvet eksporteres

Peter Ennals, de klassiske trebåtenes utrettelige forkjemper her hjemme, syntes det var trist at «Bojar» nå blir borte. – Det er jo rart at vi ikke makter å ta vare på våre kulturskatter her i Norge, nå som vi er blitt så rike, sa han. –Nå er tre av våre mest berømte båter havnet i utlandet bare det siste året: 8-meterene «Apache» og «Krabat», og nå altså «Bojar».

Peter Ennals mener det bør være mulig å bevare flere av de norske båtene ved at interesserte går sammen om oppgaven. 12-meteren «Vema» ble reddet fra å havne i utlandet ved at en vennegjeng seilere gikk sammen om å kjøpe båten. På den måten blir ikke belastningen med vedlikehold og kostnader uoverkommelig for den enkelte, men alle får glede av både å eie og seile båten.

Jubileumsseilas

–Jeg håper vi kan lykkes å skape større interesse for de gamle, klassiske trebtåtene blant ungdommen, fortsetter Ennals. –Det bør for eksempel være mulig å få til et spennende miljø ute i Vollen når Oslofjordmuseet der blir ferdig. Om to år skal Klassisk Treseiler Klubb og KNS arrangere en ny, stor jubileumsseilas i Norge – en kopi av arrangementet i 1914 da seilere fra hele Europa deltok under feiring av Norges 100 års jubileum. Da trenger vi mannskap i mange av båtene. For unge seilere blir det da sjanser til å oppleve noe virkelig stort, frister Peter Ennals.

Den lange tremasten ble også forsiktig plassert på tilhengeren.