Jonas Boding
Maguns Woxén

Seilmaker får eksperthjelp

Boding Segel får hjelp av Volvo Ocean race seileren Maguns Woxén for å utvikle seil.

Publisert Sist oppdatert

Båtmessan, Göteborg

Boding er ett av Sveriges største seilmakeri, men har stadig mindre produksjon i hjemlandet. Det meste blir sydd i Østen, og det gir konkurransedyktige priser, noe også kunder i Norge har fått med seg.

Bedre design

Seilmakeryrke i den veksterlige verden er i forandring. Det er mindre håndverk, men mer design og kundeveiledning. Det er her Maguns Woxéns ekspertise kommer inn.

– Kunder ønsker asymmetriske spinnakere og Code 0 seil på sine båter. De moderne sløre seilene er en ny vitenskap, og på dette feltet har Woxén en enorm erfaring fra fire Volvo Ocean Race (Swedish Match, SEB, Ericsson 1, og Ericsson 3), forteller Jonas Boding som har tatt over seilmakeriet som hans far startet i 1966.

– I dag får vi designhjelp fra USA og Frankrike. Maguns Woxén skal lede designavdelingen og styrke vår kunnskap om moderne seil. Boding forteller at stadig flere velger støpte seil, og prisen på disse ikke er så avskrekkende lenger.