Sponsortørke i seilsporten

Knut Frostad forteller at fire prosjekter ble trukket fra årets Volvo Ocean Race på grunn av sponsortørke.

Publisert Sist oppdatert

Krisen i europeisk og amerikansk økonomi har skyllet inn over seilsporten med full styrke. Sponsormarkedet har krympet vesentlig siden finanskrisen rammet den vestlige verden for tre år siden.

–    For mye, svarer Volvo Ocean Race-sjef Knut Frostad når Seilas spør om hva det koster å delta med en båt i årets regatta. Det er seks båter som stiller til start i Alicante lørdag. Fem av disse er nye båter til årets regatta. «Camper» har lavest budsjett av de nye båtene med 20 million euro (155 millioner kroner) til hele racet.

Kinesiske «Sanya», der norske Aksel Magdahl er navigatør, har vesentlig lavere budsjett, siden denne båten er brukt fra forrige race.

Stoppet

Knut Frostad sier at fire europeiske prosjekter ble stoppet etter at finansieringen var på plass, på grunn av den pågående krisen i europisk økonomi. Sponsorene har trukket seg på grunn av den vanskelige økonomiske situasjonen.

Kun to europeiske båter stiller til start lørdag: Franske «Groupama» og spanske «Telefonica», mens «Camper» er kombinert spansk og new zealandsk. I alt stiller seks båter til start, og de øvrige er fra USA, Abu Dhabi og Kina.

–    Kineserne har meldt seg på, men de sløser ikke med pengene. Kineserne er sparsommelige og langsiktige, sier Frostad, som opplever det som en stor fordel med nye kinesiske eiere i Volvos personbilavdeling.

Frostad forteller at kinserne vil satse på Volvo Ocean Race også i fremtiden, og målet er å ha mellom 8 og 12 båter på startstreken i neste race.

Knut Frostad har jobbet for å få ned kostnadene i Volvo Ocean Race etter finanskrisen. En rekke kostnadsbegrensende tiltak er allerede innført. Blant tiltakene som vurderes for å få ned kostnadene ytterligere er standardiserte båter, som vil gi lavere utviklingskostnader og lengre levetid for båtene.

Les mer om Volvo Ocean Race i Seilas 8, som du finner i digital utgave her.