Svenske håndterer Delphia i Norge

Blue Peter trakk seg fra Seilas stortest. Da dukket Torbjörn Johansson opp. Få kjenner de polske båtene slik som ham.

Publisert Sist oppdatert

Torbjörn Johansson kom i kontakt med Delphia for syv år siden da han falt for Delphia 40 under messen i Dusseldorf. – Jeg var på messen med barn og barnebarn, og den lille babyen var så utolmodig at jeg bare fikk fem minutter om bord. Allikevel så jeg at båten hadde mye for seg og hadde den kvaliteten jeg var på utkikk etter. Senere ble det verftsbesøk, båtkjøp og agentur for Norge og Sverige.

Servicesjef

Peter Antonsen og Blue Peter kom inn i bildet og tok seg av salget i Norge, men jeg har hele tiden hatt service ansvar. Det har betydd mange turer til Norge og en god kjennskap til de norske kundene, forteller Johansson til Seilas. Han har mange meninger om båters kvalitet og egenskaper, og advarer mot dagens trend med nedsenkete luker. – Lukene gjør at skjøter ikke henger seg fast i dem, men for å være nedsenket trenger de et dreneringsystem rundt luken. Dette kan være sårbart for frost i nordiske forhold. I værste fall kan det hende at luken åpner seg på grunn av frostsprengning, forteller Johansson til Seilas.

Jobber sammen med verftet

Torbjörn Johansson forteller at 90 prosent av Delphias produksjon selges på eksport. Verftet er meget interessert i å få tilbakemeldinger, så den svenske forhandleren har gjort mye for at båtene har blitt tilpasset nordisk smak.

Fornøyd med testen

– Tack för några trevliga dagar. Jag måste än en gång uttrycka hur imponerad jag blev av på det mycket ambitiösa sätt som du och dina kollegor granskade båtarna. Synd bara att inte läsarna vet om det. Då skulle de säkert få mycket mera respekt för vad ni skriver, skriver Johansson som en tilbakemelding på testen i Son.