Alle utenlandske lystbåter må fylle ut et omfattende skjema for å få seilingstillatese for å feriere i Norge med båt.
Reider Kjelsrud har overtatt som generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund og lover å gjøre alt han kan for å få fjernet UDIs håpløse regelverk som skremmer utenlandske båtturister fra å seile til Norge.

Nytt spørsmål til justisministeren

Til tross for alle protestene mot UDIs utlendingsforskrift som krever at alle utlendinger må søke om seilingstillatelse for å anløpe norske havner, er det ennå ikke skjedd noe som tyder på at reglene blir endret.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Stortingsrepresentanten Ingjerd Schou skriver nytt brev til Stortinget og ber om svar fra justisministeren.

Stortingsrepresentanten Ingjerd Schou (H) har sendt et nytt brev til justisministeren.

Brevet fra Schou er stilet til Stortingets president. Her ber hun justisministeren om et skriftlig svar på spørsmålet: – Kan justisministeren sørge for at utenlandske båtturister ikke må søke om seilingstillatelse for å ta seg en sommertur til Norge? Hun argumenterer i brevet: – Det er viktig at vi som lovgivere legger til rette for at turister opplever at det er imøtekommende å komme til Norge. Til vanns og til lands. Denne gangen gjelder det båtfolket. Båtturister kommer så vel fra eget land som fra utlandet.

Schou minner om at Norge har århundres tradisjoner for å være en sjøfartsnasjon med en rik kystkultur. Innovasjon Norge og andre aktører bruker millioner for å fremme Norges fortrinn og attraktivitet i utlandet. Men UDIs utlendingsforskrift krever at utlendinger, uavhengig av visumplikt, må søke om seilingstillatelse for å anløpe norske havner.

Ingjerd Schou har også sendt et åpent brev til samferdselsministeren. Du finner det her

¬ En forskrift som dette betyr at turister er velkommen til Norge, men ikke med båt! skriver Schou videre. Hun minner om at selv om forskriften er lite kjent her hjemme, er den slått stort opp i media i utlandet. Bladet «Cruising Magazine» trekker frem de norske bestemmelsene som et skrekk-eksempel og advarer leserne mot å seile til Norge i egen båt. Saken har også vakt stor oppsikt i Nordisk Båtråd og i European Boating Association. Her hjemme har både Norges Seilforbund og Kongelig Norsk Båtforbund reagert, skriver Schou, noe som har forsterket hennes tro på at regelverket må endres. – Tollvesenets rigide bestemmelser om vinterlagring av båter føyer seg også inn i rekken av ugjestfrihet, noe som i praksis gjør det umulig å gjennomføre en seilas langs norskekysten fordi båten ikke kan forlates mer enn i seks uker. Også dette regelverket må endres snarest og tilpasses EU-reglene som tillater at båten etterlates i inntil 18 måneder uten at dette får noen konsekvenser for båteieren. Slik er det i Sverige og Danmark, avslutter Ingjerd Schou sitt brev til Stortingets president.

KNBF gir seg ikke

Jan Syvertsen er blitt pensjonist og har overlatt ledelsen av Kongelig Norsk Båtforbund til Reidar Kjelsrud. Kjelsrud var lenge leder for politiets sjøtjeneste i Oslo og har senere vært kaptein på et av Sjøforsvarets kystvaktfartøyer. Han forsikrer at han vil gjøre alt han kan for å finne en fornuftig løsning på de problemene som er en følge av det som han karakteriserer som «et gufs fra en svunnen tid med andre kontrollbehov.» – Disse to sakene dreier seg egentlig om at et regelverk som er gått ut på dato og ikke blir håndhevet, bør fjernes. Sovende lovverk og forskrifter undergraver folks rettsoppfattelse, sier Kjelsrud. – En annen sak er det at det umulig kan være Statens intensjon at Norge skal stenges for en så viktig næring som båtturismen. Han er takknemlig for at Ingjerd Schou engasjerer seg så sterkt i denne saken og forsikrer at hun har støtte fra alle forbundets 28.500 medlemmer.

Kjelsrud skal møte tolldirektøren med det første og vil da gå sterkt inn for en endring av regelverket – et regelverk han mener burde vært fjernet for lang tid siden.

Den svenske seileren Kjell Olsson vurderer å anmelde tollsjefen i Mo i Rana, om han ikke får ettergitt avgiftskrav på en kvart million svenske kroner. Les saken her.