Tollsaken: Sovende regler i mange år

De mange utlendingene som de siste årene har hatt sin båt i vinteropplag i Norge kan prise seg lykkelig over at de lokale tollmyndighetene ikke har fulgt Toll- og avgiftsdirektoratets bestemmelser som var gjeldende allerede for fire år siden.

Publisert Sist oppdatert

Store bilde: Cecilia og Kjell Olsson venter på dom i sin sak mot norske tollmyndighter.

Hans Jakob Valderhaug har, som representant for The Cruising Association i Norge, engasjert seg sterkt i tollsaken som har vakt så stor bestyrtelse blant utenlandske turseilere. Alle som har villet legge igjen sine båter i vinteropplag i Norge, blir avkrevet moms og HK-avgift om ikke båtene blir forvart i et såkalt «tollager». Valderhaug har tatt saken opp direkte med Toll- og avgiftsdirektoratet på vegne av flere utenlandske turseilere.

Allerede 13. 11. 2006 skrev Valderhaug til Toll- og avgiftsdirektoratet og ba om å få vite hva utenlandske turseilere skulle gjøre når de ønsket å legge sine båter i vinteropplag i Norge. Svaret fikk han først 23. april året etter. Her blir det innledningsvis presisert at det ikke er noen grunn til å kontakte lokale tollregioner om dette, da det er Toll- og avgiftsdirektoratet som er regelverkseier og definerer hvordan bestemmelsene skal tolkes. (!)

Videre skriver direktoratets rådgiver, Bjørgulf Andersen, i sitt svar, at, sitat: – dagens regelverk ikke åpner for vinterlagring av lystbåter i Norge. Person bosatt utenfor Norge kan benytte utenlandsk lystbåt her i landet i inntil ett år før varen (båten) må fortolles. Forutsetningen for slik midlertidig tollfrihet er imidlertid at rettighetshaver melder seg hos Tollvesenet ved ankomst og at vedkommende ikke etterlater båten i Norge.

 Fartøyet kan selvsagt ”legges inn” på tollager. Dette forutsetter at en privat tollagerholder påtar seg ansvar for varen (båten). Når varen tas ut av tollager er det imidlertid en forutsetning at varen sendes direkte ut av landet.

Vi ser derfor ikke, på generelt grunnlag, å kunne imøtekomme Deres ønske om vinteropplag og bruk av lystfartøyer som skissert innenfor det eksisterende regelverk.  heter det tilslutt i brevet som er undertegnet av rådgiveren og fungerende underdirektør i direktoratet, Henning Røine.

Måtte betale mva

Valderhaug er også kontaktet av en engelsk seiler som etterlot sin båt i Bodø vinteren 2008/09. Da eieren kom tilbake fikk han ved sjøsettingen besøk av en tolloffiser som opplyste at ettersom eieren hadde vært borte fra båten mer enn seks uker, måtte det betales norsk moms etc. Det ble tatt pant i båten, og eieren fikk ikke sjøsette den før han hadde betalt NOK 93.411. Etter en lang prosess, inkludert anke til ombudsmannen, fikk eieren tilbakebetalt NOK 24.249.

Det er altså ikke bare de svenske turseilerne Cecilia og Kjell Ohlsson som har måtte punge ut med norsk moms og HK-avgift fordi de ville forlenge seilturen langs norskekysten med en ny sesong.

Valderhaug fulgte opp saken på ny i et brev til Toll- og avgiftsdirektoratet 23. 3. 2009. I svaret fra de samme personene fremgikk det klart at det endringene i Tolloven og tollforskrift ikke innebærer noen realitetsendring i forhold til tidligere praksis.  Skal båten etterlates mer enn seks uker, må den på tollager. Og ved uttak fra tollageret må båten angis og forlate norsk tollområde (12 n. mil).

 Mange slapp å betale

Alle som har fått grønt lys av lokale tollere til å legge sine båter i vinteropplag langs norskekysten de siste årene kan derfor prise seg lykkelig over at de ikke har måttet punge ut med 25 prosent moms og HK-avgift for motoren. Men nå er det nok slutt. For så stor oppsikt som saken har vakt i inn- og utenlandske media, er det neppe noen utlending som tør å etterlate båten mer enn seks uker her i landet.

 

 

http://www.noonsite.com/General/EuropeanUnion/VAT

 

http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/imports/temporary_importation/article_994_en.htm