Solo mot nye utfordringer

- Det som fascinerer mest med soloseilingen er mestringsfølelsen. Man blir en mer komplett seiler ved å seile shorthanded, sier Rune Aasberg til Seilas.

Publisert Sist oppdatert

I Seilas nummer 7, som nå er i handelen, kan du lese om 45 åringen fra Gjerdrum som bruker all fritid pluss litt til på å følge drømmen om å seile på havet. Fra starten på seilerkarrieren med en egenfinansiert optimistjolle som åtteåring, via en 44 fots Sun Magic eier han i dag en av Norges mest avanserte kappseilingsbåter for havseilas, Class 40 båten «Solo», konstruert av designfirma Owen Clarke og bygget for to år siden i England.  Med den har han så langt vunnet Shetland Race i fjor og sto i år for en foreløpig karrieretopp ved å vinne Round Britain and Ireland Race doublehanded sammen med Arild Schei. Turen hjem benyttet han til å kvalifisere seg til Route du Rhum, en av soloseilernes klassikere. Ruten via Aberdeen og Skagen holdt akkurat de nødvendige 1000 nautiske milene.

   

Mye egeninnsats

«Solo» er en av mange like 40 fotere, men bare fire av dem har samme overbygg som Aasbergs båt. Prosjektet fikk en trang fødsel med mange utsettelser da båtprodusenten gikk konkurs, men Aasberg fikk båten og ved solid egeninnsats fikk han den ferdigstilt til 2009 sesongen. Class 40 er en mindre versjon av den mer berømte Open 60 klassen, men som har slått stort an i det internasjonale shorthandedmiljøet. Mange ser på klassen som et springbrett til Open 60 og til regattaer som Vendee Globe, men sannheten er at Class 40 lever sitt eget liv og samler mange av de beste seilerne på grunn av større konkurranse og lavere kostnader. I Route du Rhum deltar hele 44 Class 40 båter, blant dem Rune Aasbergs «Solo». Aasberg tror at båten hans er rask nok til å vinne regattaen, men han vet selvsagt at det er mange andre faktorer som også spiller inn.

Gledet seg i fire år

- Jeg har gledet meg til denne regattaen hver dag i fire år, sier Aasberg om den gamle drømmen som nå er i ferd med å gå i oppfyllelse. En forutsetning for prosjektet var det imidlertid å få fruen med på at all fritid og det meste av familieøkonomien går med i et soloprosjekt. Hun gleder seg på Runes vegne, er selv god til å seile og har deltatt på flere av leveringsetappene.

Korreksjon om finansiell basis

I artikkelen skriver vi om den finansielle basisen for seilingen hans. Rune Aasberg mener denne delen er tatt ut av en helhetlig sammenheng og har bedt oss om å korrigere artikkelen ved å se bort fra avsnittet om driftsutgiftene til prosjektet.

Men med mye tid og penger anvendt på sporten tar han også satsningen på alvor. – Jeg gjør det jeg kan for lykkes best mulig, sier han. Det betyr mye fysisk trening i tillegg til all seilingen. 3-6 gangen i helsestudio i uken med vekter og mye løping er en del av forberedelsene til Route du Rhum.

Mer tid i båten enn de fleste

Det har vært lange turer høst og vinter og det er neppe mange norske seilere som tilbringer like mye tid i båten som Rune Aasberg. I tillegg til at det er krevende å seile alene, er båten også vanskelig å trimme for optimal fart. Krengingsvinkel er viktig og raskest går båten når den balanserer rundt knekken i skroget. Med 1.48 i LYS shorthanded og 1.51 med mannskap skal den ha optimale forhold for å forsvare handikappet sitt, men i 7/8 knops vind og med et stikk i skjøtet er det ikke lett å henge med 40-foteren.

3500 nm soloseilas

Route du Rhum starter 31. oktober i St. Malo og seilerne skal dekke ca 3500 nautiske mil, først gjennom nordatlanteren og høststormer i Biscaya og senere i mer temperert passatvindsseiling før målgang i Guadeloupe, forhåpentligvis etter rundt 18 døgns seilas. Du kan følge regattaen og Rune Aasbergs seiling her

Aasberg feilsitert

Rune Aasberg er dessverre feilsitert i intervjuet som er trykket i siste nummer av Seilas. Det har ikke vært hans mening å rakke ned på seilmakere. Seilmakerne har tvert i mot gjort en veldig bra jobb med oppfølgingen av hans prosjekt i følge Aasberg. I samtalen med vår journalist brukte han ordet “båtbransjen” og ikke seilmakere. At Aasberg dermed feilaktig har bragt seilmakerne i miskreditt beklager vi sterkt.

Båtbransjen generelt er en møkkabransje, sier han. - Hadde vi drevet på sammen måte som mange av dem gjør hadde vi vært konkurs for lenge siden. Det finnes sikkert noen som jobber seriøst, men det er også mange useriøse, sier han.

Resten av artikkelen om den imponerende seileren fra det indre Akershus

Kan du lese i Seilas nr. 8.