Hans Johansson er også regattaseiler og skryter av å bli sett tusenvis av ganger på YouTube. Han seilte en av båtene som kom gjennom Djevelhullet under Tjörn Runt i fjor
Mikael Gustavsson har vært med å pusse skroget til EF-båtene, og har lang erfaring fra produktutvikling hos Nimbus. Nå er han sjef hos Najad.

Seilere tar roret hos Najad

En tidligere proffseiler skal redde fremtiden for det kriserammede verftet.

Publisert Sist oppdatert

Til neste år er Najad 40 år, og i 35 av disse årene har verftet vokst og tjent penger. De siste fem årene har ikke vært lønnsomme. Nå er pengene som skal til for å sikre fremtiden på plass, og nå er også den nye sjefen som skal føre verftet på rett kurs på plass. Mannen heter Mikael Gustavsson, og kommer fra Nimbus. Gustavsson har seilt på det svenske America’s Cup laget, og har også vært med å bygge EF-båtene til Volvo Ocean Race 1997/98.

9 millioner euro

– Å eie et verft er som å eie et Formula 1 team. Det er ikke for å tjene penger du er med, men lidenskapen er drivkraften. Najad er en meget sterk merkevare som vi må ta vare på, fortalte investor Stuart Lawson som reddet verftet fra konkurs for snart ett år siden, under pressekonferansen hos Najad på Orust i dag. Lawson gikk inn med nesten 75 millioner kroner for å rydde opp i gjeld og fordringer. Han ble da styreleder i selskapet og fikk sparket sjefen. Viseadministrerende, Per Lindquist fikk da sjefsrollen og oppgaven å finne en ny sjef.

Ny styreformann

Mikael Gustavsson tiltrer sin nye jobb i september. Med seg på laget får han Hans Johansson som styreformann. Johansson startet Semcom og bygget opp virksomheten til en milliardindustri. Johansson har vært Gustavssons tidligere sjef, og er også en mann som har en fot innenfor seilmiljøet.

Ny strategi

Den nye ledelsen har sterk tro på Najad, og ser oppgaven som å seile skipper på en regatta.

– Jeg er en konkurransemann og hater å tape, fortalte Mikael Gustavsson under pressekonferansen.

Den nye sjefen har tro på at etterspørselen etter større båter vil øke, og ser ikke bort fra at Najad vil bygge båter på størrelse over 60-fot.

- Vi må gjøre det enklere å eie en båt. En båt på 60 fot må kunne håndteres av to personer. Kjøper du en bil kan du ta av taket med en trykknapp, men i en båt må du kneppe en masse knapper for å ta ned sprayhooden, fortalte Gustavsson under pressekonferansen.

Ekspertgruppe

For å se fremover, og for å utvikle nye modeller har den nye ledelsen satt ned en ekspertgruppe for å diskutere nye ideer. Denne ekspertgruppen vil samles for første gang i morgen og vil bestå av kjente seilere og designere bl.a. Pelle Petterson, Magnus Olsson og Fredrik Magnusson. Sistnevnte er en prisbelønnet svensk industridesigner som også er seiler. Så langt består ekspertgruppen av syv navn som alle er menn, men ledelsen ønsker også å få en kvinne inn i gruppen.

Ny modell

Ny modeller vil det bli og mange planer ligger klar, men dette vil ikke den nye ledelsen røpe. Men det vil komme en ny modell neste høst, forteller den nye sjefen, og den vil ha mast.