Utenlandske båter flykter til Sverige

Foruten canadiske "China Moon" flykter også en britisk og nederlandsk båt til Sverige på grunn av norske tollbestemmelser.

Publisert Sist oppdatert

FLYKTER: Den britiske Colin Archeren «Velsia» (bildet over) og canadiske «China Moon» (lille bildet) forlater Norge på grunn av tollbestemmelsene. Foto: Steinar Ryvind.

Norske båtverft frykter at et hundretalls utenlandske båter som har vært i vinteropplag i Norge vil forsvinne til Sverige, som følge av norske tollregler.

Seilas er kjent med at mange utenlandske seilere har hatt sine båter i vinteropplag langs hele kysten her hjemme år etter år. Til glede for eierne så vel som for lokale verft og marinaer. Båtmannen Jeppe Jul Nielsen hevder at det må være minst et hundretalls utenlandske båter i vinteropplag i Norge. Nå er mange av dem skrekkslagne over tollvesenets reaksjon.

Foruten omtalte «China Moon» er også den 120 år gamle «Velsia» nå på vei til Sverige. Britiske Georg Cox kom til Risør Trebåtfestival og hadde planer om å seile her til neste år. Nå er han fortvilet over å måtte forlate landet.

Åpne armer i Sverige

Resultatet av Tollvesenets bestemmelser er altså at de tre båtene i Risør alle flykter til Sverige der de tas i mot med åpne armer av verft og marinaer. Eierne kunne søke om å få etterlate båtene her i landet dersom det var behov for reparasjon før utreisen kunne finne sted. Men en slik tillatelse forutsetter at verftet da må påta seg ansvaret for moms i tilfelle båten ikke blir ført ut av landet etter reglene. Et slikt ansvar vil neppe noe norsk verft påta seg. I Sverige er alle utenlandske båter velkomne til å oppholde seg i 18 måneder før det blir snakk om å betale moms.

Kontakt tollvesenet!

-Ta for Guds skyld kontakt med tollvesenet! sa Berit Aas, fungerende underdirektør i Toll- og avgiftsdirektoratet til VG Nett etter at en svensk båteier som i god tro hadde lagt igjen båten sin her over vinteren måtte punge ut med flere hundre tusen kroner i moms. I følge VG Nett sa Aas at om båteieren bare hadde tatt kontakt med tollvesenet ville han fått tillatelse til lagring av båten. Hun gjentar at det bare er å kontakte tollvesenet ved den minste tvil om noe. Dette lyder både fornuftig og beroligende. Men i Risør har både båteierne og båtbransjen vært i stadig kontakt med tollvesenet i Kristiansand. Lenge var det håp om å finne en løsning, men en overordnet person i tollvesenet der sa senere plent nei, får Seilas opplyst.

Les også: Seilere må forlate Norge

Har du erfaringer med norske tollmyndigheter? Si din mening om behandlingen av norske seilere i kommetarfeltet under denne artikkelen.