Sik så det ut der vantene tidligere var festet. Begge boltene ble slitt over i sjøgangen.
Etter kuttet ble leggen tapet med elektrotape for å minske blodtapet.

Mastehavari med farlige følger

Rikki Bjerke har logget over 140.000 nautiske mil uten et eneste alvorlig uhell. Men i sommer gikk plutselig masten over bord. Det resulterte i at Rikki måtte sy 20 sting etterpå.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Vel i havn får Rikki Bjerke kyndig hjelp med sårskaden på leggen.

Det var hverken mye vind eller sjø utenfor Karmøya da Rikki Bjerke og kona Jane la ut mot Utsira i sin velholdte Arcona «Zenita». Sammen med mange av de utenlandske deltagerne i Royal Cruising Clubs treff i Skudeneshavn skulle de ut til Utstein Kloster på dagtur. Helt plutselig røk festet til røstjernet på den ene siden. To gjennomgående bolter ble revet tvers over med den følge at masten falt ned. Rikki var redd for at masten skulle lage hull i båten i den urolige dønningen og fikk kappet alle stag og vant med baufil i løpet av kort tid. Med en skarp kniv gikk han løs på fall og seil for å få riggen over bord og vekk fra dekket.

Kniven i leggen

Under en brå bølge satte han den skarpe kniven i eget ben i stedet for i seilet. Det ble et langt og dypt sår som resulterte i sterk blødning. Leggen ble tapet sammen av kona og etter at de sammen fikk mast og rigg over bord, ble kursen satt mot Skudeneshavn. Vel fortøyd ble en britisk lege konsultert. Han anbefalte å holde leggen høyt og i ro slik at såret kunne gro. Rikki selv syntes ikke skaden var noe å mase med og hoppet i land. Litt senere ble Legevakten ute på Karmøy kontaktet. Rikki ble da anbefalt å komme seg dit. Med Seilas’ utsendte gikk turen til legevakten per bil og der ble såret renset og leggen sydd sammen igjen med hele 20 sting.

Hjem uten mast

I stedet for en hyggelig seiltur på Vestlandet i «Zenita» resulterte mastehavariet i en lang tur for motor tilbake til hjemmehavnen i Asker for den erfarne langturseileren. Han syntes det er skremmende at kraftige bolter i syrefast stål helt uten forvarsel kan ryke tvert over. En av boltene lå igjen på dekk og på den kunne man se på fargen at det hadde vært en sprekk over halvveis gjennom bolten før bruddet skjedde. Trolig har det vært noen graders vinkel mellom vantene som var festet i beslaget i dekk og boltene som gikk gjennom dekk og ned til en stålplate under dekk. Over tid har dette sansynligvis utviklet seg til en «bruddanvisning» der boltene til slutt ble slitt over. Lærepengen av dette er at det ikke alltid er nok å se etter skader på vaiere og beslag, men at man også etter en tid sjekker og bytter alle bolter som er skjult i dekket.

 Rikki styrte selv «Zenita» inn til kai i Skudeneshavn etter mastehavariet.