Kim Heglund har fått montert på en 10 hk påhenger og er klar for å seile til Marstrand for å få montert en ny motor.
Du kan se rett inn gjennom blokken. Motoren har kun framtid som «skole motor» en fin måte å vise hva som skjer på innsiden.
På motsatt side av det store hullet har oljefilteret blitt blåst ut. Her er det også sprekk i motorblokken.
Motorblokken sprakk og delene lå strødd under motoren. Det er ikke noe tegn på at noe har presset mot godset.

Nesten ny motor eksploderte

På vei hjem fra Skagen gikk Kim Heglunds motor i biter uten forvarsel. Nå er han skuffet over oppfølgingen fra Volvo Penta.

Publisert Sist oppdatert

– Med en motor som er fire år gammel hadde jeg trodd at jeg ville få hjelp til en ny motor, enten på garantien, eller på forsikringen, men ingen vil ta i saken, og det er som å sloss mot vindmøller, forteller Nesøya-mannen til Seilas.

 – Folk fra Volvo Penta her i Norge vil ikke komme å se på den i gang, selv om det sannsynligvis er en produksjonsfeil. Det er svært overraskende, sier Heglund som selv jobber i metallindustrien og vet hvor viktig det er med kvalitetskontroll.

Plutselig død

– 12. mai gikk kursen mot Åsgaardstrand og starten for årets høydepunkt, Helly Hansen Skagen seilasen. Motoren gikk feilfritt ned til start og bortsett fra at vi tjuvstartet så ble det en flott seileropplevelse. Lørdag 15. mai satte vi kursen mot Norge igjen, først for seil, men senere på kvelden med motor opp langs Svenskekysten. Litt nord for Grebbestad overnattet vi og fortsatte for motor til innsiden av Koster.

    Så smalt det uten noen forvarsel (lys, signal, varmgang/røk eller noe som helst annet). En kort høyt smell med umiddelbar bråstopp.

    Vi skjønte umiddelbart at dette var noe annet enn noe som kunne fikses der og da. Nede i motorrommet skjønte vi at dette var svært alvorlig. ”Motorrommet” var oversprøytet med olje og det lå blant annet metall biter strødd under motoren og oljefilteret hadde gått som et prosjektil inn i sideveggen og jeg kunne stikke fingeren rett inn i motorblokka. 

    Jeg sjekket da rimelig raskt vannstand og kjente etter under hele motor og rundt drev for lekkasje, men heldigvis var båten fremdeles tett, forteller Heglund til Seilas.

Motorekspert tror på metallsvakhet

Seilas tok med vår motorekspert, Christian Zaborowski, for å høre hans mening om motoren.

– Motorblokka har sprukket på begge sider. Den ene siden er det et stort hull inn til veiva. Ingen ting tyder på at motoren har vært for varm. Da ville man sett det på malingen. Om det hadde kommet bensin inn i dieselen kunne dette også ha oppstått, men drivstoffet i filteret tyder ikke på det. Sannsynligvis har råden eller veiva brukket og knust motorblokkens sidevegger. Det kan skje om en av sylinderne skjærer seg, men da ville turtallet falt før motoren stoppet. Jeg har sett ødelagte motorblokker mange ganger, men det har vært på racebåter hvor vi har tynt ut alt for mange hester av motoren. På en seilbåtmotor skal slikt ikke skje, forteller motoreksperten. Han har mest tro på at det har vært en materialsvakhet i motorens råde. Han ville ikke vært forundret om at denne svakheten kan være på andre motorer også, og mener det vil være en oppgave for Volvo Penta og sjekke, slik at andre ikke får tilsvarende problemer.

Manglet utvidet forsikring

Kim Heglund har hatt maks uflaks. Han har ikke signert på «utvidet maskindekning» på båtforsikringen. Han har derfor ikke noe å hente hos sitt forsikringsselskap.

    – Jeg trodde utvidet motorforsikring hadde noe med kasko å gjøre. Jeg er overrasket over at forsikringsselskapet ikke hadde gjort meg oppmerksom på at de krysser «nei» i skjemaet om man ikke tar dette opp selv med selskapet. Slik jeg har forstått det seiler de fleste rundt med en motor som ikke er forsikret mot uhell. Er motoren nyere enn fem år er det motorleverandøren som har garantiansvar.

Kjøpt i Sverige

Kim Heglunds båt er fra 1985, og originalt satt det en Volvo Penta 2003 motor om bord. Etter 20 år hadde den gjort jobben. Det skjedde utenfor Marstrand i sommerferien.

– Vi kontaktet Rimgens Varv, og de kunne montere ny motor for oss i løpet av en uke.

Etter motorstoppen i mai ble båten slept hjem til Asker hvor den ble satt på land på Holmen.

Volvo Penta forhandler Holmen Motor AS kontaktet da Volvo Penta Norge for meg og anbefalte Volvo Penta Norge å ta en tur å se på motoren da dette måtte sies å være et spesielt tilfelle. Deres svar var at dette var noe for Volvo Penta Sverige og ikke noe for dem. De tok seg ikke bryet å se på motoren en gang. Motoren var kjøpt i Sverige og ikke Norge.

    Etter nærmere granskning, viser det seg at lovgivningen er forskjellig i Norge og Sverige på dette punkt. I Sverige har man kun 3 års garanti, mens i Norge er det 5 år.

    Ringens Varv i Marstrand tok det opp med Volvo Penta Sverige, men fikk det motsatte svar, dette var noen for Volvo Penta Norge. 

Seiler til Sverige

– Så langt er det Ringens Varv i Marstrand som har vist mest interesse. Motoren er totalt ødelagt, og en ny må inn. Jeg har mest lyst til å sette båten på sjøen og seile til Marstrand for å få en ny motor. Jeg kunne godt tenkt meg noe annet enn en grønn motor etter hva jeg nå har opplevd, men jeg tror det må omfattende arbeid til for å få satt inn en grå motor.

    –Jeg har innsett at jeg ikke kommer noen vei, hverken hos forsikringsselsakapet, eller hos Volvo Penta, så regningen må jeg ta selv, men jeg håper at andre kan lære av min historie. Husk at du mister garanti om du får satt inn motoren i Sverige, og at du sannsynligvis ikke har forsikret båten din mot motorhavari.

Hva er din erfaring. Har du hatt en motor som ikke leverer varene. Er du fornøyd med servicen. Tips oss gjerne om du har en possitiv, eller negativ erfaring du ønsker å dele med våre lesere.

Har du problemer, så bruk vårt ekspertpanel. Det er gratis. Du finner ekspertene her.