Jørn og Hanne Engevik sammen med medforfatter Per Hotevdt (t.v).
Nordship 43

Har som jobb å gå på grunn

Havneguide-forfatterne Jørn og Hanne Engevik brukte lang tid på finne sin drømme båt. Det måtte være en som tålte en grunnstøting eller to.

Publisert Sist oppdatert

NORDSHIP 43 DS: Hanne og Jørn Engevik i hjemmehavnen i Sandefjord.

Forfatter Jørn Engevik forteller at de brukte et «halvt liv» på å finne frem til Nordship 43. Som tidligere aktiv skiløper liker han ikke å sitte stille, men å kunne gå rundt båten uten å måtte gå ut av «stien». Båten måtte også tåle litt røff behandling undenifra.

– Når vi leter etter en spesiell grunne eller led går vi gjerne ti ganger på grunn før jeg finner den jeg leter etter. Da er det greit med en semilangkjølet blykjøl som er litt mykere enn jernkjøl og gir litt etter. Denne båten er som laget for å gå på grunn, ler Jørn, men understreker  at det dreier seg om kontrollerte grunnstøtinger i maks et par knops fart. Selv om båten stikker 2,0 meter ned i vannet fra vanlinjen sørger den lange kjølen for at trykket ved grunnstøting blir fordelt

Ønsker å redusere stressnivået

Siden de første Havneguiden kom ut har det kommet nye oppdaterte versjoner annenhvert år. Idéen bak de siste versjonene er at alt man trenger av informasjon skal finnes på én side. Kart og bilde skal kunne sees samtidig, uten at man må bla til en nye side.

At forfatterne kjenner bedre til de skandinaviske havnere enn de aller fleste andre hindrer dem likeve ikke i å kjenne stresset på kroppen når de nærmer seg en ny havn.

– Det er alltid stressende å komme til et nytt sted. Jeg kjenner fortsatt suget i magen, innrømmer Jørn. Det er nettopp dette som var bakgrunnen for at han og kona begynte å skrive Havneguiden.

Vi ønsket å redusere dette stressnivået for folk. Derfor har vi nå i den siste utgaven lagt inn piler som viser den beste veien inn til havnen, samtdidg som bildet viser havnen og området rundt mer slik en seiler ser den enn det som det klassiske fugleperspektivet gjør. Målet er å gi seileren følelsen av hvordan havnen ser ut. som grunnlag brukes originale kart fra Statens kartverk.

– Målet er å få folk til å tørre å finne frem til nye havner på egenhånd. Derfor har vi også lagt til noen nye steder i hver oppdaterte utgave, forteller Jørn, og trekker frem Skauerøya ved Lillesand som et eksempel.

– Før, når vi har seilt forbi har det vært ingen eller få båter her, men etter at vi la inn denne havnen og seilte forbi i fjor så vi at det var full av båter. Om det skyldes at vi har lagt havnen vet jeg jo ikke, men det kan virke sånn. Og det er jo gøy å se da, smiler han.

Idéen til havneguiden kom likevel ikke helt av seg selv, innrømmer Jørn.

–Tidligere leide jeg ofte charterbåt i Middelhavet, og der ble jeg velidg fasinert og inspirert av havnebøkene til Rod Heikell. Jeg tenkte at dette var noe jeg også kunne gjøre her hjemme, - en gang i fremtiden. Så, i 2006 hadde vi endelig økonomi og «guts» til å begynne med dette hjemme i Norge.

Liker det sære

Både Jørn og Hanne er utdannet pedagoger, noe som kommer godt med når det skal skrives Havneguide-bøker. Jørns forleggerstilling i sitt eget forlag Skagerakk er fultlids stilling og vel så det, ifølge eget utsagn. Hanne er 50 prosent ungdomskolelærer og 50 prosent forfatter i Skagerrak og Havneguiden.

Noe av det mest lærerrike ved å lage disse bøkene mener Jørn er grunnstøtingene de har gjort underveis.

– Det går faktsik an å gå på grunn. Prøv å ikke stresse når det skjer, så vil det sannsynligvis gå bra, sier han.