Uenige om konkursårsak

Uenige om konkursårsak

Hanse Yachts AG salgsjef for Nord-Europa Kai Hinrichs er ikke enig med Strømquist angående konkursårsaken for Nelson Marine. Hinrichs er likevel ikke bekymret for salget av Hanse og Moody-båter i Norge.

Publisert Sist oppdatert

SELGER FORTSATT BRA: Kai Hinrichs forteller at de fortsatt selger  godt med Hanse-båter.

I Norge har Nelson Marine AS vært forhandler av Hanse siden 1999. Dette arrangementet bestod i nær ti år, men fra april 2009 tok Fjord Boats AS over forhandlerposisjonen for disse båtene. Dette hadde sammenheng med at Hanse Yachts AG har kjøpt opp Fjord Boats AS, og er eneeier av dette selskapet.

Skylder ikke på noen

Rune Strømquist i Nelson Marine bekreftet i slutten av januar at selskapet er konkurs og at de som følge av dette ikke lenger har noe å gjøre med tidligere Hanse-eiere. Han understreker også at de i 2009 satset knallhardt på etterservice for Hanse-kundene.

– Vi forsøkte å hjelpe så mange som mulig, fastslår han. Årsaken til konkursen er ifølge Strømquist at de ikke kom i mål med forhandler- og etterserviceavtaler.

– Men jeg absolutt vil ikke legge skylden på noen, sier han på telefon til Seilas i slutten av januar.

Salgssjef for Nord-Europa for Hanse Yachts AG Kai Hinrichs er uenig i Strømquists forklaring.

– Vi hadde opprinnelig et greit samarbeide, men at vi ikke kom i mål med avtalene er løgn, svarer  han kontant. Ifølge den tyske salgssjefen var grunnen til at Nelson Marine ikke klarte seg nettopp at etterserviceavtalen ikke ble fulgt opp fra Nelson Marines side.

Konkursen i  Nederland

    På spørsmål om det er noen paralleller mellom konkursen til Nelson Marine og en nedlerlandsk Hanse-forhandler som nylig gikk konkurs gir ikke Kai Hinrichs noe entydig svar.

 – Nei, men forholdene var mye verre der nede. Jeg kan si at av en del av hovedproblemet i Nederland var at firmaet solgte utrolig mange nye båter mens det var gode tider for nybåtsalg. Alt fokuset ble salgt på salg, og som så mange andre i denne perioden gikk det gode nybåtsalget på beksotning av salget av eldre modeller og etterservice-delen. De eldre modellene ble overpriset i forhold til etterspørselen, og forhandlerne endte opp med et stort antall båter som de aldri fikk solgt, sier Hinrichs.

 Han understreker at de som nå har tatt over Hanse i Nederland gjør en god jobb og nevner igjen viktigheten av at båtselgere tar etterservice-delen på alvor.

Solgt nok båter

Ifølge Hanse-salgssjefen for Nord-Europa går båtsalget veldig bra. I Norge er det allerede solgt flere Hanse og Moody-båter for kommende sesong, sier han. Nøyaktig hvor mange som er solgt i Norge vil han ikke ut med, men det er «nok»·