– Vil være selvmord å ikke rydde opp

– Vil være selvmord å ikke rydde opp

 – Selv om opprydningen etter konkursen hos D-Yachts kostet meg og Dufourverftet mye var jeg aldri i tvil om at dette måtte gjøres for å redde båtens omdømme for fremtiden i Norge, sier nåværende Dufour-forhandler Per Øyvind Iversen. Mange Hanse-eiere håper nå at Hanse Yachts vil gjøre det samme for alle berørte eiere.

Publisert Sist oppdatert

TOK RYDDESJAUEN: Blue Peters Petter Antonsen og Per Øyvind Iversen grep inn da Dufour-eierne ikke visse råd etter konkursen i D-Yachts.

Da, D-Yachts,  den tidligere norske forhandleren for Dufour,  gikk konkurs krevde nåværende Dufour-forhandler Per Øyvind Iversen full opprydning fra det franske verftet overfor de berørte Dufour-kundene.

– Jeg satte som betingelse at det franske verftet sa seg villige til å sende folk opp og hjelpe til med etterservice-delen for de berørte Dufour-eierne her i Norge før vi sa ja til å ta over agneturet etter D-Yachts, sier Iversen.

At verftet måtte gi etter for betingelsene og sendte flere menn til Norge for å rydde opp, gjorde også at den nye Dufour-forhandleren fikk nok å gjøre. De tjente heller ikke penger på denne jobben. Iversen sier også at han ikke vet om han ville tatt på seg en slik jobb én gang til.

– Men, jeg visste  der og da at vi la grunnlagt for fremtiden. Jeg visste nemlig også at Dufour-båtene ikke var noe dårligere enn konkurrentenes, men at hvis vi skulle  overleve i Norge måtte vi stille opp for kundene som var berørt av konkursen. Og det gratis.

Vi selger jo båter for å tjene penger, så vi hadde ikke tatt på oss opprydningsjobben for Dufour-eierne hvis jeg ikke trodde det ville gå i pluss på sikt. Fruktene og fortjenesten har Dufour-forhandleren først kunnet høste det siste året.

Berømmer konkurrent

Per Øyvind Iversen trekker frem at Lunde Båt og Bavaria står i en særstilling når det gjelder etterservice-delen her i Norge.

– De har lagt lista for etterservicen meget høyt og det er jo noe alle vi konkurrentene må leve med og forholde oss til.

For er det én ting både kunden og forhandleren må være klar over; så er det a det finnes ikke noe som heter "reklamasjonsfri" båt. Å kjøpe båt er ikke som å kjøpe bil, det vil altid være noe å reklamere på.

– Jeg tror derfor det vil være klønete av Hanse Yachts å ikke gripe inn. Det vil jo være å begå selvmord, spør du meg, sier Per Øyvind Iversen.