Godvilje, ikke plikt

– Vi vil yte service til flest mulig av de berørte Hanse-eierne, sier salgssjef for HanseYachts AG Nord-Europa Kai Hinrichs under et møte i Leangbukta denne uken.

Publisert Sist oppdatert

PÅ NORGESBESØK: Seilas møtte Kai Hinrichs hos Fjord Boats AS denne uken.

Hanse Yachts AGs salgssjef for Nord-Europa, Kai Hinrichs, besøkte i begynnelsen av februar Fjord Boats i Leangbukta. Han forteller at Hanse Yachts AG har bestemt seg for å være behjelpelig og yte service til de aktuelle båteeierne, og viser oss brevet som nylig er sendt til Hanse-eierne i Norge fra Hanse Yachts AG.

Her står det at HanseYachts AG frivillig har bestemt seg for å hjelpe til med å finne løsninger der det skulle være behov. Men Hinrichs understreker samtidig at dette ikke gir noe absolutt løfte om hjelp, ettersom Hanse Yachts ikke bærer noe juridisk ansvar, mener han.

– Vi gjør dette av ren godvilje, men først må omfanget av Hanse-kunder som trenger hjelp kartlegges, så må vi vurdere hvert enkelt tilfelle. Aktuell service fra vår side kan dreie seg om tilgang til kjøp av deler til gunstige priser og eventuell hjelp til montering. Sistnevnte fortrinnsvis hos Fjord Boats, og i de fleste tilfeller mot betaling, legger han til.

Hinrichs har forløpig ikke oversikt over hvor mange Hanse-eiere som er berørt av konkursen, men innrømmer at Fjord Boats har fått en del henvendelser etter Nelson Marine-konkursen angående hvem som nå vil ta ansvar for disse.

Seilas har for få dager siden vært i kontakt med Forbrukerrådet Europa som vil se på saken i løpet av uken.