Uklart om service-ansvar etter konkurs

(Oppdatert 22.01) I ly av Nelson Marines konkurs hersker det uklarhet rundt hvem som tar ansvaret for servicen på Hanse-båter som er kjøpt før april 2009.

Publisert Sist oppdatert

HANSE: Fjord Boats tar ikke ansvar for oppfølging av Hanse-kunder som har kjøpt båt før april 2009. (arkivbilder)

OPPDATERT 22.01: Som følge av at Nelson Marine AS hadde inngitt oppbudsbegjæring, slo Asker og Bærum tingrett Nelson Marine AS konkurs den 18. januar 2010.

I et brev som Seilas har fått tilgang til fra Fjord Boats til en Hanse-kunde, henviser Fjord Boats AS til gjeldende norsk kjøps- og forbrukerkjøpslov og fraskriver seg alt ansvar og forpliktelser overfor kunder som har kjøpt sin Hanse av Nelson Marine AS.

I brevet til Hanse-kunden fra Fjord Boats AS står følgende:

«Slik forpliktelse vil kun eksistere så fremt Fjord Boats AS hadde vært en del av salgskjeden fra produsent frem til forbruker, og kjøper også hadde rettet kontakten direkte mot Fjord Boats AS. Ingen av disse forholdene er til stede her idet Nelson Marine AS har hatt direkte kontakt med Hanse Yachts AG direkte – Fjord Boats AS har ikke vært noen mellommann. Nelson Marine AS’ konkurs endrer ikke dette».

Salgsansvarlig for Hanse og Moody Line Aalvik opplyser at de aktuelle kundene inntil videre må henvende seg til bobestyrer advokat Tone Bjørn i Sandvika, ettersom Nelson Marine formelt er ansvarlig for disse.

Les også Hanse tar kontroll i Norge

Avventer svar på Tyskland

Fjord Boats understreker likevel i brevet til kundene at vil forsøke å hjelpe Hanse-kunder i den grad det er mulig i fremtiden. Salgsansvarlig Line Aalvik sier til Seilas at hun venter på tilbakemelding fra Tyskland om hva som vil skje fremover og hvilken rolle Fjord Boats vil få i fremtiden. Før dette må omfanget av aktuelle Hanse-båter og kunder som berøres av konkursen hos Nelson Marine kartlegges.

Ønsker å rydde opp

– Vi har full forståelse for at kunder nå lurer. Vi skulle gjerne hatt beskjed fra Tyskland  allerede i går om hva som nå vil skje og hva som blir vår rolle overfor Hanse-eierne, sier hun på telefon torsdag ettermiddag. Aalvik legger ikke skjul på at det har vært en del rot og uvisshet for flere Hanse-eiere den siste tiden, og ønsker nå å rydde opp i dette og finne en løsning som alle Hanse-kunder er fornøyd med.

I Norge har Nelson Marine AS vært forhandler av Hanse siden 1999. Dette arrangementet bestod i nær ti år, men fra 1. april 2009 tok Fjord Boats AS over forhandlerposisjonen for disse båtene. Dette hadde sammenheng med at Hanse Yachts AG har kjøpt opp Fjord Boats AS, og er eneeier av dette selskapet.

Ikke i mål med avtalene

Rune Strømquist i Nelson Marine bekrefter fredag formiddag at  selskapet er konkurs og at de derfor ikke lenger har noe å gjøre med tidligere Hanse-eiere. Han understreker samtidig at de i 2009 satset knallhardt på etterservice for Hanse-kundene, og forsøkte å hjelpe så mange som mulig. Årsaken til at selskapet måtte legge ned e ifølge Strømquist at de ikke kom i mål med forhandler- og etterservice avtaler slik de hadde ønsket.

Seilas vil følge opp saken videre.