Lisens for regattaseiling

Norges Seilforbund vedtok på dagens styremøte å innføre begrenset lisens for seilerne. Blir oppslutningen som forventet betyr det ca en million kroner i årlig inntekt til seilforbundet.

Publisert Sist oppdatert

Dette meddeler Norges Seilforbund i en pressemelding i ettermiddag

REDUSERT LISENSORDNING VEDTATT – STYRET VALGTE Å LYTTE TIL SEILNORGE VED UTFORMINGEN AV LISENS SOM PRØVEORDNING FRA 2010.

På sitt møte i dag behandlet forbundsstyret to saker vedrørende lisens:

Gyldighet av tingvedtaket om innføring av lisens:

Dirigentene fra tinget – Nini Høegh Nergaard og Carsten Bowitz, samt protokollunderskriver Anne Grytdal (som hadde konferert med underskriver Thorstein Tønnesson) – var innkalt til møtet for å belyse saken.

Styret tar til etterretning at det – som påpekt – kan være svakheter med protokollføringen fra tinget. Innhentede råd fra juridisk hold tilsier imidlertid at dette alene ikke er grunnlag for å kjenne vedtaket ugyldig.

De innkalte dirigenter og protokollunderskriver ga klart uttrykk for at det etter deres mening ble fattet et gyldig vedtak, som på en korrekt måte gjenspeiler et klart flertall for det vedtatte forslaget.

Et samlet styre deler denne vurderingen - og fant seiltingets vedtak gyldig.

Innføring av lisens for regattaseilere i Norge:

Lisenskomiteens konklusjon etter høringen var:

”Lisenskomiteen ser at forslaget til lisens fortsatt spiltter seil Norge på en uheldig måte. Komiteen ber derfor styret trå meget varsomt ved innføringen av lisens.

Lisenskomiteen har gjennomgått de innsendte forslagene og ønsker at det tas hensyn til følgende momenter fra høringsforslagene:

- Personlig lisens bør kun gjelde brett og jolleklasser

- Omfang må justeres i den grad det er mulig for å skjerme klubbregattaer

- Lisens bør innføres med minst mulig administrasjon både for NSF og for foreninger”

Styret valgte å ta hensyn til de signaler som er kommet, på alle disse tre punktene, og føler seg trygge på at det vedtaket som er fattet skjermer lokal klubbseilas og fjerner ”dobbelbeskatning” så langt det lar seg gjøre. I tillegg er det aller meste av administrasjonen av ordningen flyttet bort fra foreningene.

Styrevedtaket er som følger:

Omfang – Lisenspliktige Regattaer

Vedtak:

Ved deltakelse i regatta/stevne/arrangement på nasjonalt-, regionalt- eller kretsnivå kreves det at Norske deltakere/Norske båter (ref definisjon i NM-reglene) løser lisens hos NSF. Dette omfatter Norgesmesterskap, Klassemesterskap, NorgesCup, Regionmesterskap og Kretsmesterskap, samt øvrige terminfestede og åpne regattaer/stevner/arrangement på krets- eller nasjonalt nivå (som for eksempel Færderseilasen, Skagen Race, Askøy Rundt, Flødeseilasen, Nordenfjeldske Seileruke, Vestfjordseilasen, Breidangen Rundt, Bøddelen Rundt, Nyttårsregattaen, TwoStar m.fl).

Ved deltakelse i regatta/stevne/arrangement i utlandet kreves det at alle Norske seilere/Norske båter (ref definisjon i NM-reglene) skal løse lisens (Seilerlisens eller Startlisens) hos NSF.

Ved deltakelse i lokale treningsregattaer og rene rekrutteringsarrangementer på klubbnivå skal det verken kreves Seilerlisens eller Startlisens. Mindre klubbregattaer med hovedsakelig lokal deltakelse unntas fra lisenskrav.

Personlig Seilerlisens

Vedtak:

Norske seilere (ref definisjon i NM-reglene) i alderen fra 13 til 70 år som deltar i lisenspliktig regatta/stevne/arrangement for joller, flerskrog og brett hvor det arrangeres NorgesCup, samt deltakere i alle OL-klasser, skal løse personlig Seilerlisens hos NSF (engangslisens eller årslisens).

Entypeklasser som ikke faller inn under denne definisjonen skal løse Startlisens på samme måte som Tur- og respitt klasser.

Det anbefales at det tilbys en frivillig utvidet forsikringsdekning mot tilleggspremie for de seilerne som ønsker dette.

Tur og respittseiling: Innføring av Startlisens

Det er viktig at innkreving av startlisens gjøres så enkel som mulig. Det foreslås derfor en sentralt innkrevet startlisens pr regatta.

Startlisensen bør kunne løses på nettet innen regattaen starter (senest ved registrering) – og bør differensieres i forhold til størrelse på båten, for å oppleves mest mulig rettferdig. For at ikke seilere som deltar i mange regattaer skal belastes hardere enn klasser som er pålagt personlig Seilerlisens foreslås det at man legger opp til en årlig avgift for Startlisens. Det bør samtidig legges opp til en Engangslisens som kan løses av deltakere som kun skal være med i noen få regattaer i løpet av sesongen. For å gjøre innkrevingen enklest mulig bør man her legge opp til en felles engangs Startlisens for alle klasser.

For differensiering av den årlige Startlisensen foreslås det at man på årsbasis kan benytte samme inndeling etter skroglengde som benyttes i reglene for reklamelisensens.

Vedtak:

Alle båttyper som ikke omfattes av kravet om personlig Seilerlisens skal løse Startlisens ved deltakelse i lisenspliktige regattaer/stevner/arrangmenter. Det legges opp til en engangstartlisens med felles sats for alle båttyper uansett størrelse og mannskap, samt en årlig Startlisens som prissettes etter samme modell som for reklamelisensordningen.

For 2010 vedtas det følgende satser for Startlisens (satser kan revideres årlig):

Størrelse 

Båter opp til 6,99 meter     

Engangs Startlisens (pr regatta/ u fors.) 150 kr    

Helårs Startlisens (uten forsikring)          380 kr                                     

Oppgradering til Helårs Startlisens         2 Regattaer + 80kr

Båter 7 – 11,99 meter                             150 kr                                       

                                                                570 kr

                                                                3 Regattaer + 120 kr

Båter 12 – 16,99                                     150 kr     

                                                                740 kr

                                                                4 Regattaer + 140 kr

Båter fra og med 17 meter                      150 kr   

                                                                1000 kr

                                                                6 Regattaer + 100 kr

For å ikke ødelegge for rekruttering foreslås det at man skal kunne kjøpe seg opp fra en engangs startlisens til en årlig startlisens kun ved å betale mellomlegget. Det må avklares at det ikke vil bety ekstraarbeid administrasjonsmessig – og forutsetter en Webløsning som håndterer dette.

Utarbeidelse av Nasjonal Forskrift - Sanksjonsordninger

Det foreslås at Lisensordningen reguleres gjennom en Nasjonal Forskrift på samme måte som reklamelisensordningen.

Manglende lisens kan ikke gjøres til gjenstand for protester fra verken deltakende båter, arrangører eller protestkomite, og deltakere kan heller ikke diskvalifiseres fra arrangementer på grunn av manglende Seiler- eller Startlisens. Det legges opp til samme type straffereaksjoner/sanksjoner som nå er innført ved brudd på reglene for reklamelisens, dvs innrapportering til NSF som kan ilegge forelegg og mulig utestengelse ved gjentatte regelbrudd.

Vedtak:

Administrasjonen i NSF pålegges å utforme en Nasjonal Forskrift for Seilerlisens og Startlisens i tråd med ovenstående forslag og vedtak, inklusive sanksjonsordninger. Denne forskriften skal utarbeides i samråd med Regel- og Appell Komiteen og legges fram for Styrets godkjenning – slik at lisensordningen kan innføres som prøveordning fra 2010.

Avsluttende kommentarer:

Styret ber om forståelse for at vi med dette har forsøkt etter beste evne å komme i møte de synspunktene som er fremkommet, ved å vedta en ordning som vi tror kan være spiselig for alle – innenfor det begrensede handlingsrommet som vi har.

Vi retter derfor en innstendig henstilling om at aktørene i seilNorge nå kan være villige til å legge god vilje til for å skape ro om denne saken i den tross alt begrensede prøveperioden som seiltinget 2009 vedtok.

Styret vil være lydhøre for de erfaringer som nå vil bli høstet i 2010, slik at vi alle kan få et best mulig grunnlag for en grundig og god behandling på seiltinget 2011.

Oslo, 07.12.2009

Peter L. Larsen

President i Norges Seilforbund