Dagbladets bridgespalte saumfares og analyseres
Tid til avislesning må det selvsagt være
Britannia får ny skansekledning
Beundrende blikk mot Britannia
Gode smørbrød hører med
Co-skipper-og-eier Tore Bjørn-Hansen i passiar med kokken
Søndagsåpent i Sjøboden ga uforstyrret handling hos familien Landmark
Anne Mari trygt fortøyd i Son
Carl Arthur Solberg var en eksellent sjef i byssa
Claus Landmark ble invitert til middag ombord
Eivind Astrup var til stor hjelp da den asymmetriske skulle heises
Co-skipper-og-eier Svenning Torp
Wilhelm Munthe-Kaas´ stålbåt ble gjenstand for inspeksjon og beundring
Klar til gennaker-heis

Fra Langvika til Langvik på en langweek-end

Senhøsten er en flott tid for seilturer. Det kan seks aldrende herrer som tok høstturen fra Langviksbukta på Bygdøy til Langvik på Tjøme og tilbake skrive under på. Alle fotos Paal Lien

Publisert Sist oppdatert

De seks herrer som for mer enn 25 år siden var de glade eiere av halvtonneren «Fønix» som siden har gitt navn til kameratgjengen, gjennomførte sist helg årets høsttur med Swan 46 «Anne Mari», eid av to av dem. Ambisjonene for årets tokt lot seg ikke sammenllgne med tidligere da Skagen var et naturlig mål. I år var vi glade for å komme til Tjøme dit to av laget tok båten i løpet av torsdag kveld og fredag. De øvrige fire tok bussen til Tjøme sentrum der vi ble møtt av den lokale hummerfisker som ikke bare hadde plukket seks sorte dyr opp av havet, men som også bød på transport til Langvik ved det tidligere så berømte Sjøhuset.

Nå var det samværet med gode venner som var prioritert, og etter en hyggelig kveld våknet vi opp til perfekte seilforhold lørdag morgen. Satte seil omgående og fikk såvidt satt nesen i havet før vi gjorde vendereis, rundet Verdens Ende og satte kursen nordover i Sandøsund. Var såvidt innom Krukehavn for å hilse på og inspisere Wilhelm Munthe-Kaas flotte 40 fots stålskute med innredning fra Nautor. A seile denne i Oslofjorden kan sammenlignes med å kjøre firehjulstrekker på Carl Johan. Båten er utvilsomt laget for tøffere oppgaver og er nok kommet i rette hender hos Oslo-arkitekten som har smak for arktisk seilas.

Å skli gjennom Tønsbergskjærgården i ensomhet er et privilegium som ikke er sommerturistene forunt, og vi hadde en herlig slør nordover med gennaker, satt og trimmet av Eivind Astrup som har mer asymmetrisk erfaring enn de fleste, fra sin J/133 «Flirt». Målet for kvelden var Son, dit vi nådde like etter mørkets frembrudd, etter å ha brukt endel tid på å komme oss ut av to lite synlig teiner. Ankeret måtte til som lodd for å senke teine-tauet slik at vi kom fri med ror og propell.

Nok en hyggelig kveld med god mat vel tilberedt av lagets faste kokk, Carl Arthur Solberg, og med Claus Landmark som velkommen gjest. Få vet mer om båter enn han, og han delte historier fra Whitbread og Berge Viking-tiden, til dagens moderne båter og sitt eget Landmark 43 prosjekt. Litt kjenner også vi tll båtbransjen ettersom tre av oss sto bak lanseringen av Fjordterna (Hankøterne) i sin tid, og vi vet hva Landmark snakker om når han understreker at det ikke er lett å bli rik på lystbåter.

Til gjengjeld åpnet han butikken for oss søndag, der det ble god anledning til å se seg om i fred og ro. Litt handel ble det også. Etter å ha sirklet rundt «Britannia» som nå ligger i bøye til utrustning satte vi nesa nordover, dessverre for motor hele dagen, og ved 16-tiden kunne vi klappe til kai i Langviksbukta, årets høsttur vel gjennomført.

Til anbefaling for alle!